زمانِ یک‌جا شدن است

مشکل نبود امنیت سال‌هاست که دامن‌گیر افغانستان بوده و ۴.۵ دهه می‌شود که به گم‌شده افغان‌ها تبدیل شده است. در دو دهه گذشته امریکا به بهانه مبارزه علیه تروریزم، بدترین ضربه را به امنیت این کشور زد و از زیر ریش تروریزم‌ستیزی‌هایش حدود ۲۰ گروه تروریستی دیگر ظهور کرد که الحق‌و‌الانصاف تمام قصه را نمایان کرده و می‌کند.

واضح و آشکار است که امریکایی‌ها هیچ‌گاهی نمی‌خواستند و یا نمی‌خواهند افغانستان امن شود، زیرا این کشور به مثابه پل ورود واشنگتن به منطقه بود، ولی کاخ سفید با سیاست خصمانه‌ای که داشت، در طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود شکست خورد و فراری شد.

داعش بروزترین نسخه تروریستی کاخ سفید است که پس از فرار از افغانستان تلاش کرد آنرا بُلد کند و به عنوان نیروهای نیابتی خود برجا بگذارد که همین‌طور هم شده و داعش پس از حاکمیت طالبان توانست اهداف داخلی و خارجی را در خاک افغانستان هدف قرار دهد. داعش امروز به یک تهدید جدی تبدیل شده و نیاز است که اقدامات عملی بر علیه آن برداشته شود.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه و سفیر ایران در کابل در مراسمی پیرامون داعش، آنرا پروژه امریکایی خواند و اظهار داشت که داعش یک تهدید جدی برای افغانستان و منطقه است و ایران اراده استوار در جهت مقابله با این پدیده امریکایی دارد.

این دقیق‌ترین کاری است که باید انجام شود. ایران ظرفیت بسیار بالایی در از بین بردن تروریزم داعشی دارد و یک‌بار هم به خوبی در سوریه این موضوع را ثابت کرد و کمر داعش را شکست.

بنابراین طالبان باید در همکاری با ایران، علیه داعش اقدام کنند و از فرصت به وجود آمده استفاده اعظمی نمایند که ثمربخش و امیدبخش است.

از جانبی هم کشورهای منطقه باید علیه داعش بسیج شوند و دور یک محور علیه این پدیده شوم بایستند تا امنیت به منطقه برگردد و خورشید آرامش دوباره طلوع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا