ساکنان دایکندی از هزینه شخصی دو ساختمان مکتب را اعمار میکنند

به نقل از اطلاعات روز، ساکنان ولسوالی‌های میرامور و شهرستان دایکندی می‌گویند که آنان با هزینه شخصی‌شان و کمک افراد خیر، برای دو مکتب ساختمان درسی اعمار میکنند.

قرار است که ساختمان مکتب ابتدایی روستای «اسپوک» ولسوالی میرامور در همکاری نهاد «تعاون سبز» ساخته شد.

خادم فیاض عضو نهاد «تعاون سبز» گفته است که این نهاد توسط شماری از افراد خیر مقیم کشور استرالیا رهبری و مدیریت می‌‏شود که هدف اصلی آن حمایت از معارف است.

او افزود که طبق برآوردهای اولیه، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار افغانی در ساخت ساختمان مکتب روستای اسپوک میرامور مصرف خواهد شد. به‌گفته‌ی او، روند جمع‌آوری کمک برای ساخت و تکمیل این پروژه آغاز شده است.

آقای فیاض یادآورشد که این ساختمان در یک منزل و دارای شش اتاق درسی و یک سالون به شکل پخته و اساسی ساخته خواهد شد.

او علاوه کرد که نهاد «تعاون سبز» پیش از این هم در ولایت‌های غزنی، بامیان و غور برای چندین مکتب ساختمان، کتابخانه و میدان ورزشی ساخته و در این ولایت‌ها دوره‏های آموزشی زبان انگلیسی و مضامین ساینسی برگزار کرده است.

مکتب ابتدایی روستای اسپوک ولسوالی میرامور، پنج سال پیش ایجاد شد. چند سال پیش تصاویری از این مکتب منتشر شده بود که نشان می‌داد دانش‌آموزان در فضای باز و زیر آفتاب، سرگرم آموزش هستند.

جواد باهنر یکی از باشندگان این روستا می‌گوید که در حال حاضر در این مکتب، حدود ۱۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر درس می‌خوانند.

او می‌گوید که دانش‌آموزان این مکتب با کمبود معلم و امکانات درسی نیز مواجه‌اند. به‌گفته وی، مکتب اسپوک از صنف اول تا پنجم دانش‌آموز دارد، اما توسط یک آموزگار تدریس می‌شود.

قرار است که ساختمان لیسه دخترانه روستای «غاسور» ولسوالی شهرستان دایکندی نیز با هزینه ساکنان محل ساخته شود.

علی جان یکی از بزرگان محل می‌گوید که با گذشت چندین سال، حکومت پیشین برای ساخت این ساختمان همکاری نکرده است. به‌گفته‌ی او، طرح ساختمان لیسه دخترانه غاسور در دوران جمهوریت چندین بار دیزاین و منظور شد؛ «اما بنا به دلایل سیاسی ساخته نشد».

او می‌گوید که اکنون خود مردم اقدام کرده و براساس نقشه، ۱۰ اتاق درسی برای این مکتب ساخته خواهد شد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا