ستانکزی: کشورهای غربی با ایجاد اختلاف میان اقوام می‌خواهند بالای ما حاکم شوند

خبرگزاری سريع: شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست امروز پنج‌شنبه ۲۱ میزان، در مراسمی که به مناسبت میلاد پیامبر اسلام برگزار شده بود، می‌گوید که کشورهای غربی در تلاش اختلاف انداختن میام اقوام افغانستان هستند تا از این راه بر ما حاکم شوند.

ستانکزی در این مراسم که به ابتکار مجمع علما و متنفذین شیعه افغانستان و اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان برگزار شده بود، افزود که مردم باید به سوی صلح حرکت کنند و دست به دست همدیگر داده و برای آبادی کشور تلاش کنند تا دیگر افعانستان از محتاج بودن با کشورهای خارجی نجات یابد.

معین سیاسی وزارت خارجه در بخشی از صحبت‌های خود گفت که پیامبر اسلام در شرایطی با پیامبری مبعوث شد که جهالت در اوج خودش قرارد داشت و مردم گمراه بودند. کسانی بودند که زن و دخترشان را زنده به گور می‌کردند.

معین سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست در ادامه افزود که امروز، مشکل جوامع اسلامی این است که به دسته‌ها، زبان‌ها و مذاهب مختلف تقسیم شده‌اند و دشمنان اسلام از این ضعف ما استفاده می‌کنند و برای شکست ما اقدام می‌کنند.

به گفته ستانکزی، اختلافات میان مذاهب اسلامی یک فاجعه بزرگ است که باید از این وضعیت بگذریم و یک ملت واحد شویم و بتوانیم به اتحادمان زیر چتر اسلام ادامه دهیم.

این در حالی است که شیعیان افغانستان در ۲۰ سال اخیر از سوی گروه‌های تروریستی مورد هدف قرار گرفته و این گروه‌ها می‌گویند که شیعیان از دین خارج شده و این موضوع حکم مرگ تمام شیعیان به شمار می‌رفت.

چندی پیش انفجار خونینی در مرکز آموزشی کاج در منطقه شیعه‌نشین در غرب شهر کابل رخ داد که براساس آخرین ارقام ارائه شده از سوی دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، دست‌کم ۵۴ نفر کشته و ۱۰۳ نفر دیگر زخمی شدند. حملات علیه شیعیان و مراکز آموزشی شیعیان بی‌پیشینه نیست، اما در این اواخر این حملات تشدید شده است.

ستانکزی در ادامه صحبت‌های خود گفت که حکومت سرپرست هرگز برای دیگر کشورها تهدید نخواهد بود و ما هرگز اجازه نمی‌دهیم که از خاک افغانستان علیه کشورهای جهان استفاده گردد و برعکس این توقع را از کشورهای همسایه نیز داریم تا نگذارند از خاک‌شان علیه افغانستان استفاده شود.

وی در ادامه از کشورهای ایران و پاکستان خواست تا وقتی که افغانستان آباد و زمینه برگشت تمام مهاجران با کشور فراهم شود، با مهاجرین افغانستانی رفتار خوب داشته باشند.

ستانکزی همچنان تاکید کرد که مردم باید وحدت را حفظ کنند و به جنگ‌های داخلی و خارجی نقطه پایان بگذارد تا شاهد آبادی کشورمان باشیم.

از سوی دیگر؛ غلام‌عباس مصباح، مسئول کمیته مجمع علما و متنفذین شیعه افغانستان در این مراسم گفت که وضعیت فعلی کشور وخیم است و برخی‌ها از وضعیت کشور سوءاستفاده کرده و حمله انتحاری کورس کاج را دست‌آویز ساخته و علیه مردم کار می‌کنند.

مصباح در ادامه افزود که با آمدن امارت اسلامی، امنیت در سراسر افغانستان تامین است و این یک نعمت بزرگ است.

عطاالله صادق، رئیس اجماع ملی استقلال و صلح افغانستان نیز در این مراسم گفت که افغانستان خانه مشترک همه است و تعصبات و اختلافات میان مردم افغانستان جای ندارد.

صادق معتقد است که پاکستان می‌خواهد تا افغانستان را لانه تروریزم به جهان معرفی کند که این حقیقت ندارد، اما تروریزم یک پدیده وارداتی است که مردم افغانستان قربانی آن هستند.

صادق در ادامه می‌افزاید، ما باید برای تقرب دولت و ملت کار کنیم و هر روز بتوانیم اعتمادسازی کنیم. دوشادوش همدیگر کار‌ کنیم و زمینه برگشت تمام افغانستانی‌هایی که کشور را ترک کردند، فراهم کنیم.

سیدحسن فاضل‌زاده، رئیس مجمع علما و متنفذین شیعه افغانستان نیز در این مراسم گفت که شایعات و قلم، یکی از مقدمات تفرقه در کشور ما است، قلم که در مسیر وحدت و اتحاد نباشد، باعث تفرقه می‌شود.

فاضل‌زاده افزود که شایعات حقایق را پنهان کرده و همه چیز را وارونه جلوه داده و باعث ناامیدی مردم می‌شود، این مقدمه تفرقه و فتنه است که کشور را تخریب می‌کند.

سید سعيد مرتضوی

دکمه بازگشت به بالا