سرشماری نفوس افغانستان به 120 میلیون دالر بودجه و 31 ماه زمان نیاز دارد

خبرگزاری سریع: محمدحلیم رافع، سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات روز گذشته ۱۵ سنبله، در صحبت با تلویزیون ملی گفته است: “برای انجام سرشماری نفوس افغانستان، به ۱۲۰ میلیون دالر بودجه ضرورت می‌باشد و اگر تمویل کننده پیدا شود، روند سرشماری حدود ۳۱ ماه، طول خواهد کشید.”

وی در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید که این اداره پیش‌نویس طرح سرشماری نفوس افغانستان را آماده کرده است و اگر عملی شود، برای تقریباً ۳۵۰۰ تن شغل ایجاد می‌شود.

این اظهارات سخنگوی اداره ملی احصائیه و معلومات در حالی مطرح می‌شود که اوایل سال جاری حسیب‌الله موحد، معاون این اداره در یک نشست خبری گفته بود که رشد کلی نفوس افغانستان در سال جاری، ۳۴.۴ میلیون نفر بوده که ۱۷.۵ میلیون مرد و ۱۶.۸ میلیون زن برآورد شده است.

این اداره همچنان تخمین زده بود که نزدیک به نصف جمعیت افغانستان، یعنی حدود ۴۷.۵ درصد را جوانان، افراد زیر سن ۱۵ سال تشکیل می‌دهند.

براساس گزارش سازمان ملل، نفوس افغانستان حدود ۳۵ الی ۴۰ میلیون تخمین شده که ۴۱ درصد آنرا افراد زیر سن ۱۴ سال تشکیل می‌دهند و به همین دلیل افغانستان دارای یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان است.

کشورهای جهان به طور عادی هر ۵ الی ۱۰ سال، نفوس خود را سرشماری می‌کنند، اما افغانستان از نادرترین کشورهایی است که در دو سده اخیر، سرشماری دقیقی از نفوس آن صورت نگرفته است.

با این همه، ارقام سرشماری‌هایی هم که از سوی نهادها، نویسندگان و محققین ارائه می‌شود، براساس تخمین استوار بوده و روی کیفیت و دقت آن تردید وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا