سی ان ان: جراحت گلوله در قربانیان انفجار فرودگاه کابل مطابق به شواهد پزشکی مشاهده می شود

شبکه تلویزیونی سی ان ان امریکا در یک گزارش تحقیقی خود نتایج تحقیقات ایالات متحده امریکا در مورد حمله انتحاری ۲۶ آگست ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل را تردید آمیز عنوان کرده و با استناد به شواهد پزشکی جراحات گلوله باری نیروهای خارجی بر افغانان را پس از انفجار به تحقیق گرفته است.
تحقیقات تلویزیون سی ان ان که حدود چهار ماه را دربر گرفت مدعی است که پس از انفجار شماری از شهروندان افغانستان بر اثر شلیک مستقیم نیروهای خارجی از بین رفته اند.
در این گزارش با بیشتر از ۷۰ خانواده قربانی و شاهد رویداد مصاحبه شده و پرونده های صحی، نوار های ویدیویی پس از انفجار، تصاویر و صداها در محل رویداد تجزیه و تحلیل شده است.
در این گزارش متخصصین امور می گویند که قدرت انفجار به این اندازه نبوده که جان بیشتر از ۱۵۰ تن را بگیرد بل شماری از شهروندان به اثر دیگری «که همان گلوله است» از بین رفته اند.
در این گزارش خبرنگار خبرگزاری سریع «شکیب احمد نظری و صمیم فروغ فیضی» نیز به گونه فری لانس همکاری کردند و با بیشتر خانواده ها مصاحبه حضوری داشتند که حکایت هر دو نیز از جان باختن شمار زیادی از شهروندان پس از انفجار از اثر شلیک گلوله بوده است.
یک داکتر جراح در گفتگو با شبکه سی ان ان بدون اینکه از وی نام برده شود گفت که با داشتن بیشتر از ۲۰ شال تجربه کاری در خصوص جراحی وی می‌تواند زخم گلوله و چره مواد انفجار را تفکیک کند و وی مدعی است که شمار زیادی از شهروندان از اثر شلیک گلوله جان باخته اند.
از سوی هم، به دنبال نشر این گزارش وزارت دفاع ایالات متحده امریکا در مورد گزارش شبکه سی ان ان مبنی بر تیراندازی پس از انفجار را رد کرده است و کفته که هیچ مدرک قطعی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
جان کربی، سخنگوی پنتاگون در نشست خبری به رسانه ها گفت که تیم تحقیقاتی آنها هیچ مدرک معتبر مبنی بر شلیک به غیر نظامیان پس از انفجار ۲۶ آگست پیدا نکرده که نشان دهد کسی از غیر نظامیان با شلیک نیروهای نظامی «خارجی» کشته شده باشد.
کربی افزوده است که تحقیقات آنها در مورد حمله به میدان هوایی قابل اعتماد است.
در همین حال، چندی پیش پنتاگون گفته بود که در حمله انتحاری فرودگاه کابل ۱۷۰ شهروند افغان پ ۱۳ سرباز امریکایی بر اثر انفجار و چره‌ای ناشی از این رویداد جان باخته بودند.
این در حالیست که مسوولیت حمله بر فرودگاه کابل را گروه داعش به عهده گرفت و وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای رد یابی و دریافت اطلاعات ثنا الله غفاری، رهبر شاخه خراسان دولت اسلامی موسوم به داعش که در خصوص شناسایی و بازداشت وی کمک کند جایزه ده میلیون دالری تعیین کرده است.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا