شورای علمای شیعه افغانستان: حکومت سرپرست باید امنیت شیعیان را تامین کند

خبرگزاری سریع: اعضای شورای علمای شیعه افغانستان در مراسم تجلیل از هفته وحدت در شهر کابل می‌گویند که امریکا و سایر قدرت‌های جهانی، جنگ فکری را علیه افغانستان آغاز کرده‌اند. آنان همچنین تاکید کردند که حکومت سرپرست باید امنیت شیعیان را تامین کند.

سید حسین عالمی بلخی، رئیس دارلانشای شورای علمای شیعه در این مراسم گفت که حکومت سرپرست باید در امر به معروف با مردم رفتار نیک داشته باشد و مردم را از دین روگردان نسازد.

عالمی افزود که تمام مشکلات مانند فقر، بیکاری و تحریم‌های اقتصادی، از پیامدهای جنگ فکری است که کشورهای غربی علیه افغانستان به راه انداخته‌اند.

وی در ادامه بیان داشت که حکومت سرپرست در بخش شعایر مذهبی شیعیان بسیار دقیق و خوب عمل کرده، اما در مورد تعطیلی روز عاشورای حسینی باید تجدید نظر کند و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

از سوی دیگر؛ مولوی محمدابراهیم بارکزی، منشی شورای علمای کابل هم در این مراسم گفت که حمله بر مرکز آموزشی کاج، نشان‌دهنده ناتوانی و ذلت دشمنان مردم است.

بارکزی افزود که حکومت سرپرست در جنگ بر امریکا غالب شد و حالا این کشور و سایر قدرت‌های جهانی، جنگ فکری را علیه افغانستان آغاز کرده‌اند و مردم باید هوشیارانه عمل کنند.

به گفته بارکزی، حکومت سرپرست باید زمینه اخوت و برادری را میان تمام اقوام افغانستان فراهم کند، مذاهب نباید باعث تفرقه و جدایی مسلمانان شوند و همه مسلمانان در محور اسلام جمع هستند.

این در حالی است که روز جمعه هشتم میزان، یک انفجار خونین بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل رخ داد که براساس آخرین آمار نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، در این حمله دست‌کم 53 نفر کشته و 103 نفر دیگر زخمی شدند. این حمله با واکنش‌های ملی و بین‌المللی مواجه شد. در کشورهای مختلف، شهروندان افغانستانی دست به اعتراض زدند و خواستار متوقف شدن نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.

عبدالله افضلی، رئیس کمیسیون حوزه‌های علمیه شورای علمای شیعه افغانستان نیز در این مراسم گفت که آموختن علم در هر شرایط فرض است و ما در افغانستان با توطئه بزرگی مواجه هستیم، جنگ و واگرایی که در بین ملت بوده است، همه زیربناها را تخریب کرده، ولی همه چیز قابل ترمیم است، آنچه جبران ناپذیر است و نمی‌شود به آسانی آن را ترمیم کرد، از بین رفتن نسل تحصیل‌کرده و متخصص است.

شجاع حسین محسنی، منشی کمیسیون هماهنگی مراسم دینی شورای علمای شیعه در این مراسم گفت که غرب کابل، یکی از جاهای است که به اندازه یک ولایت به بودجه نیاز دارد و حکومت سرپرست باید توجه خاصی به غرب کابل داشته باشد.

محسنی افزود که غرب کابل با این میزان جمعیت، نیازمند توجه جدی حکومت سرپرست است تا بتوانیم از وقوع حملات دیگر در آینده جلوگیری کنیم. ما از حکومت سرپرست تقاضا داریم تا امنیت تمام مراکز آموزشی و تمام تجمعات مردمی را تامین کند.

در همین حال؛ شیخ امین‌الله وقار، رئیس اداره ۴۹۵ استخبارات گفت که ما به جهان نشان دادیم که یک ملت هستیم و در برابر هیچ قدرتی تسلیم نشدیم و سر پایین نکردیم.

وقار افزود که در مرکز آموزشی کاج، نزدیک به ۵۶ تن که همه دانش‌آموزان بودند کشته شدند، امارت اسلامی این حمله را محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوید.

به گفته وقار، کمپاینی که در کشورهای دیگر برای متوقف شدن نسل‌کشی هزاره‌ها راه‌اندازی شده بود، در واقع «پلان دشمنان افغانستان» است و متاسفانه یک عده ناسنجیده در کابل، هرات، مزار و بامیان صدای این دشمنان شدند. هیچ کسی هزاره‌ها را نسل‌کشی نمی‌کند.

رئیس اداره ۴۹۵ استخبارات افزود که رسانه‌های خارجی، «لانه‌های فساد» اند و به خاطر تخریب افغانستان راه‌اندازی شده‌اند.

به باور وقار، کشورهای همسایه در فرار مغزها و نسل تحصیل‌کرده از افغانستان به ما خیانت کرده و نیروهای متخصص افغانستان را از کشور خارج کردند.

عبدالرووف توانا، معاون شورای اخوت اسلامی در بلخ نیز در این مراسم گفت که محور تمام مسلمانان اسلام است، اقوام افغانستان با همدیگر برادر و برابر هستند. ملت افغانستان در برابر متجاوزین مقاومت کردند در مقابل اشغال و تجاوز، همه دوشادوش همدیگر به میدان آمدند و برای آزادی اسلام و وطن کار کردند.

سید سعید مرتضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا