شیعیان و حکومت طالبان

خارج از دیگر ابعاد و دلایل سقوط حکومت اشرف غنی، یکی از دلایل اساسی آن، حمایت نکردن مردم از آن حکومت بود، زیرا سناریویی که غنی برای خودش و حکومتش چیده بود؛ انحصاری، تک‌قومی و امریکایی بود، به همین دلیل روز به روز فاصله بین دولت و ملت افزایش یافت و در نتیجه حکومت فروپاشید و غنی هم فراری شد و رفت.

طالبان وقتی قدرت را در اختیار گرفتند، بارها وعده دادند که حکومت فراگیر شکل می‌دهند و از آن جمله حق و حقوق شیعیان بود که آنرا یک اصل می‌خواندند و می‌گفتند که شیعیان به حق‌شان خواهند رسید.

امروز اما حدود یک سال و نیم از حا‌کمیت این گروه می‌گذرد و خبری از تشکیل حکومت فراگیر و سهیم شدن شیعیان در حکومت نیست. حکومت با تمام و کمال تک‌قومی و تک‌گروهی شده که از هر زوایه‌ای به آن بپردازیم، راه به‌جایی نخواهد برد و نیاز به ترمیم و نوسازی دارد.

امریکا ۲۰ سال افغانستان را اشغال کرد و هزاران جنایت را علیه افغان‌ها انجام داد که خون شیعه و سنی در کنار هم ریخت و با هم یک‌جا شد. امروز که امریکا رفته، بهترین فرصت برای ساختن کشور است و طالبان باید در کنار اینکه حکومت فراگیر شکل دهند، حق و حقوق شیعیان را نیز مدنظر بگیرند که برای آینده افغانستان مهم و حیاتی است. زمانی هم که طالبان قدرت را بدست گرفتند، شیعیان کوچکترین اقدام علیه‌شان انجام ندادند و این بدان معنی بود که می‌خواهند در نبود سایه شوم امریکا، دوشادوش برادران اهل سنت‌شان، کشورشان را بسازند.

بنابراین طالبان به جای اینکه شعار بدهند، عملاً گام بردارند و با اقدامات خردمندانه، از جنگ و خونریزی و درگیری‌های داخلی جلوگیری کنند. نباید یک‌بار دیگر در چنگال توطئه غرب گیر بیفتیم که یکی از اهدافش، تضادهای قومی و مذهبی است.

باری امیرخان متقی در دیدار با مردم دایکندی گفته بود:” هموطنان اهل تشیع و اهل تسنن در افغانستان مشترکات زیادی دارند، هر دو نظام اسلامی را می‌خواهند، هر دو وحدت ملی می‌خواهند، همه مردم می‌خواهند وطن‌شان آباد باشد و مترقی شود، در چند سال گذشته مجاهدین امارت اسلامی افغانستان و هموطنان اهل تشیع برخورد خوبی باهم داشتند، امارت اسلامی اهل تشیع را مردم خود می‌داند و از جان و مال و ناموس آنها دفاع می‌کند.”

حالا اما نیاز است برای ساختن افغانستان، گام‌های عملی برداشته شود و با تشکیل حکومت همه‌شمول، سهم همه اقوام و مذاهب به آنها داده شود.

عبدالباری خلیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا