عبدالباری عمر در روز جهانی فارمسیست: قاچاق دوا به افغانستان، 99 درصد مهار شده است

خبرگزاری سریع: از روز جهانی فارمسیست امروز پنج‌شنبه ۱۴ میزان، طی مراسمی از سوی اداره ملی غذا و ادویه افغانستان با حضور مقامات حکومت سرپرست و نمایندگان شرکت‌های دواسازی در کابل تجلیل به عمل آمد.

عبدالباری عمر، رئیس اداره ملی غذا و ادویه افغانستان در این مراسم با انتقاد از حکومت پیشین گفت که در گذشته، زورمندان دوا و غذاهای بی‌کیفیت را وارد کشور می‌کردند، اما در حال حاضر شرکت‌های دواسازی در کشور، دواهای با کیفیت و مرغوب را تولید می‌کنند.

رئیس اداره ملی غذا و ادویه در ادامه افزود که در حال حاضر دواها به صورت قانونی و با کیفیت وارد کشور می‌شوند و تا 99 درصد از قاچاق دوا به افغانستان جلوگیری به عمل آمده است.

عمر در ادامه گفت که این اداره در تمام گمرکات و ولایت‌های کشور بر دواها و مواد غذایی وارداتی نظارت دارند؛ امری که به گفته وی در حکومت پیشین وجود نداشته است.

رئیس اداره ملی غذا و ادویه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بعضی از فارمسیست‌ها اشاره کرد که مدرک لیسانس دارند، اما با دواها آشنایی درستی ندارند. وی در ادامه گفته که باید در دانشگاه‌ها تدریس معیاری صورت گیرد.

از سوی دیگر؛ حبیب‌الرحمان مومند، نماینده اتحادیه سراسری فارمسیست‌های افغانستان در این مراسم گفت که همه‌ساله از روز جهانی فارمسیست در کشور تجلیل می‌شود و شعار امسال فارمسیست‌ها در افغانستان، «صحت مردم» است.

به گفته مومند، فارمسیست‌ها می‌توانند به عنوان یکی از بخش‌های صحت، در امر جلوگیری از امراض و بهبود صحت در کشور نقش داشته باشند.

نماینده اتحادیه سراسری فارمسیست‌های کشور در ادامه از حکومت سرپرست خواست تا روز جهانی فارمسیست را در تقویم کشور ثبت شود، شرکت‌ها دواسازی دوباره فعال شوند و معاش فارمسیست‌ها در ادارات دولتی افزایش یابد.

مومند در ادامه از حکومت سرپرست خواست تا قانون دوا نهایی و از آن حمایت صورت گیرد.

از روز جهانی فارمسیست در حال تجلیل به عمل می‌آید که چندی پیش اداره ملی غذا و ادویه افغانستان، ده‌ها دواخانه در شهر کابل را به دلیل نداشتن فارمسیست، مسدود کردند.

سید سعید مرتضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا