لزوم به مجازات سرباز عامل لت و کوب مهاجر افغان

پدیده‌ی مهاجرت امر طبیعی است و به درازای تاریخ بشریت قدامت دارد. مهاجرت صرفا علت اقتصادی ندارد؛ بلکه علل و عوامل گوناگون همچون وضعیت سیاسی ممالک، تبعیض و ناروایی‌ها، عوامل فرهنگی و اجتماعی در امر مهاجرت و بیجا شده‌گی جوامع و مردم جهان نقش ایفا میکند.
به جرات میتوان گفت که مرفه ترین کشورهای جهان همچون hمریکا، استرالیا و ممالک اروپایی هرکدام بیجا شده‌گانی در کشورهای مقصد دارند؛ لذا رفتار کشورهای پذیرنده و مردم جهان در قبال بیجا شده‌گان و مهاجرین به گونه‌ی باشد که زمینه‌های دوستی، لطف و مروت میان ملل جهان نهادینه گردد.
افغانستان یکی از کشورهایی است که به دلیل عدم ثبات سیاسی، بیشترین مهاجرین را در کشورهای همسایه دارد و به تناسب، محیط های سایر کشورهای جهان را نیز در نوردیده است. در این میان جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که با وجود تحریم های شدید از جانب غرب، در وضعیت‌های مختلف و ناگوار پذیرای مهاجرین افغان بوده است.
اخیرا عملکرد خشن یک سرباز ایران در قبال پسر خردسال مهاجر افغان واکنش بر انگیز شده است، آنچه در ویدیو مشاهده میشود چنین است که سرباز ایران این پسر را زیر پا خوابانده لت و کوب می‌کند و با ضربات ممتد به ناحیه کتف و پیچاندن گردن منجر به شکستگی استخوان می‌گردد.
رفتار خشن سرباز در قبال این پسر بچه افغان، عملکرد غیر انسانی و خلاف اصول اسلامی، مغایر با عدالت و موازین انسانی است، این عملکرد خشن کاملا مجرمانه است و بر می‌تابد که دستگاه عدلی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، فرد مجرم را گرفتار نموده و مطابق به قوانین نافذه کشور شان به پنجه قانون بسپارد.
حقیقت این است که چنین رفتار غیر انسانی باعث خدشه‌دار شدن وجدان و ضمیر انسانی هر فرد می‌گردد، اما بر هر انسان با وجدان لازم است که در نوع نگاه به قضایای جرمی نگاه منصفانه داشت، جرم توسط فردی از سربازان ایرانی اتفاق افتاده است که مجازات و پاسخگویی حق قانونی این سرباز است؛ زیرا جرم یک عمل شخصی است و به هیچ فرد دیگری سرایت نمی‌کند.
مطابق به این قاعده، هموطنان ما اعم از کسانیکه داخل کشور اند و آنانی که در کشورهای دور تر شرق و غرب زندگی می‌کنند در جهت مجازات سرباز خاطی دادخواهی کنند. نه اینکه بخاطر بخاطر رفتار فردی، کل دستگاه حکومتی و مردم ایران را مخاطب قرار داده و در پی شعله‌ور کردن آتش نفاق میان حکومت‌ها و مردم افغانستان و ایران باشند.
جریان رسانه‌ی غرب با شکار چنین فرصت های نفاق افگنانه در صدد وسعت بخشیدن به شکاف‌ها میان ملت‌های افغانستان و ایران در این مقاطع حساس هستند. افغان‌ها اگر خیر و صلاح هموطنان مهاجر شان در ایران را خواهانند بایستی معذوریت‌های این پنج میلیون مهاجر را درک کنند، آنان نباید قربانی توطئه‌های دشمنان شرق و غرب گردند.
اگر آتش نفاق میان ملت ایران و مهاجرین افغان شعله‌ور گردد، بیشترین آسیب متوجه مهاجرین است، اشخاصی که هم اکنون مقیم ایران هستند ضعیف‌ترین قشر طبقاتی مردم افغانستات هستند، در وضعیتی که نه دست ستیز و نه پای گریز دارند، در حقیقت نه از توان رفتن به غرب برخوردار اند و نه زمینه‌های بازگشت به وطن برای مهیا نیست، نباید با عملکردهای نسنجیده سایر هموطنان شان دچار فشارهای شدید در ایران گردند.
هم اکنون کرایه خانه در ایران رو به فزونی است، بازار کار به دلایل وضعیت نا پایدار اقتصادی ایران دستخوش نوسانات است تردد مهاجران غیر قانونی در وضعیت های بحرانی پر چالش‌تر از هر زمان دیگر می‌گردد، با این حال اگر موضعگیری‌‌های هموطنان ما در داخل و خارج از کشور احساساتی و در طول خطوط سیاسی رسانه‌های غرب باشد، نه تنها که در قبال بهبود وضعیت افغان‌های مقیم ایران کمک نمی‌کنند؛ بلکه باعث تحریک احساسات مردم ایران گردیده و در نتیجه آسیب‌های بیشتر آن عده افغان‌هایی متحمل می‌گردند که جز به تامین نفقه عیال شان مجال اندیشیدن به چیزی دیگری را ندارند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2217b
دکمه بازگشت به بالا