مبارزه با داعش و حکومت فراگیر، دو اصل مهم در افغانستان

پیدایش داعش و چگونگی اعمال و رفتارش به خوبی نشان داده که یک پروژه غربی برای ضربه زدن به کشورهای منطقه‌ای از جمله رقبای امریکا است و این موضوع به خوبی هم ثابت شده است.

زمانیکه امریکایی‌ها از افغانستان رفتند و طالبان توانستند حاکمیت را در دست گیرند، داعش اهداف ملکی و نظامی را هدف قرار داد. سفارت روسیه در کابل هدف قرار گرفت، به مهمان‌خانه‌ چینی‌ها حمله صورت گرفت و ازبیکستان از خاک افغانستان موشک‌باران شد. از جانبی هم سفارت‌های ایران، چین و هند که از رقبای امریکا هستند از سوی داعش تهدید شده‌اند.

این دو موضوع این را بیان می‌کند که اولاً داعش تلاش دارد رقبای امریکا را ضربه بزند و دوماً با ضربه زدن و هدف قرار دادن اهداف کشورهایی که با طالبان تعامل دارند، می‌خواهند اوضاع افغانستان را متشنج، کشورهای منطقه را از حکومت موجود دور و ضربه سهمگینی را بر طالبان وارد سازد و تحت فشار قرار دهد تا تابع اوامر امریکا باشند.

با وجود این‌همه شیطنت‌ها و دسیسه‌ها علیه افغانستان و منطقه، لجاجت طالبان در تشکیل حکومت فراگیر، اوضاع را بدتر از قبل کرده و به آتش بحران مایع آتش‌زا ریخته است.

بنابراین طالبان باید دو اصل مهم را در نظر داشته باشند:

اول: بدون حکومت فراگیر، نه مشروعیتی در کار خواهد بود و نه هم خلاصی از بحران و مشکلات، نیاز است در زودترین فرصت به تشکیل یک حکومت فراگیر و ملی اقدام شود تا همه خود را صاحب این مُلک بدانند و در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند.

دوم: طالبان باید در همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران که سابقه خوبی در زمینه نابودی داعش دارند، علیه داعش اقدام کند و عملیات‌های موفقی را راه‌اندازی نمایند تا هم افغانستان امن شود و همه منطقه در آرامش کامل به‌سر ببرد. بی‌توجهی در برابر این پدیده شوم، عواقب خطرناکی خواهد داشت. پس تا فرصت باقیست، از ظرفیت‌ها باید استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا