معضل کم آبی؛ چالش جدی بر زندگی ساکنان کابل

پایین آمدن سطح آب‌های زیر زمینی و چالش های کم‌آبی در شهر کابل، مردم این ساحه را به معظله‌ی حیاتی و نگرانی‌های زیادی روبرو کرده است.

خبرگزاری سریع، کابل: بحران روزافزون کمبود آب در شهر کابل از چالش‌های حیاتی و تهدید جدی بر ساکنان این بزرگ شهر محسوب می‌گردد.
شهر کابل با جمعیت هفت میلیونی طبقات مختلف اجتماعی را در خود جا داده است، نبود سیستم معیاری کانالیزاسیون و آبرسانی در این شهر باعث گردیده است که خانه ها به نوبه‌ی خود چاه آب حفر کنند، حفر چاه فقط در توان اشخاص مرفه و میانه است؛ اما ساکنان فقیر نشین این شهر که توان حفر چاه آب ندارند و آبرسانی‌ها نیز به اندازه کافی نمیتوانند به مردم آب توزیع کنند باعث گردیده است در این گرمای سوزان تابستان بسیاری از شهروندان فقیر این شهر را با مشکلات جدی مواجه کند.

خبرنگار خبرگزاری سریع، طی مصاحبه‌ی با برخی از ساکنان فقیر نشین کابل در قلعه‌ی قاضی پل خشک مصاحبه‌ی انجام داده که گویای رنج و مشقات زیادی است که مردم آن‌جا را با مشکلات روزمره‌گی بسیاری روبرو کرده است؛ مردم از کمبود شدید آب از پنج ماه بدین‌سو در محل شان شکایت های زیادی داشته و نگران از تداوم زندگی شان در این محل هستند.

نجیبه حسینی، یکی از باشنده‌گان قلعه‌ی قاضی به خبرگزاری سریع می‌گوید که چاه‌های آب شاخه‌یی شان از اول سال جاری بدین‌سو خشک شده و با مشکلات آب بسیاری روبرو هستند، وی می افزاید تنها جایی که مردم می‌توانند، آب برای استفاده تهیه کنند چاهی است که در آخر کوچه‌ی شان قرار دارد و تمام اهالی محل از آن آب آشامیدنی شان را تهیه می‌کنند.

وی می‌افزاید« اما آن‌جا بسیار شلوغ می‌شود صاحب آن چاه، در روز دوبار در صورت موجودیت برق آب می‌دهد اما بخاطر شلوغی زیاد ما سه الی چهار ساعت به نوبت ایستاد می‌شویم تا چند بشکه آب بگیریم»و
وی از دولت می‌خواهد که جهت رفع معضلات کم آبی توجه کرده و کاری بکند تا آن‌ها از این مشکل حیاتی نجات یابند.

رحمان، شخصی که مستأجر ساختمانی است که چاه عمیق دارد و به مردم آب فراهم می‌کند به خبرنگار ما می گوید که صاحب این ساختمان در خارج از کشور هست و به من گفته است تا چاه عمیقی حفر کرده و برای مردم آب رایگان بدهم.

وی می‌افزاید که از این چاه، آب رایگان به مردم می‌دهد اما چون جمعیت زیاد است آب چاه شان کافی نیست، تنها می‌تواند به هر خانه دو یا سه بشکه آب بدهد .

عبدالهادی احمدی، وکیل گذر قلعه قاضی در گفتگو با خبرگزاری سریع می‌گوید که مردم قلعه‌ی قاضی از پنج ماه بدین سو با کمبود آب بسیاری دچار اند؛ آب رسانی های شخصی هرسال از مردم پول اضافی برای آب‌رسانی می‌گیرند؛ اما از آب خبری نیست.

وی در ادامه می‌گوید که «شکایت های بسیاری در این رابطه کردیم اما تا هنوز هیچ جواب و اقدامی از طرف مسؤولین دریافت نکردیم».

آقای احمدی از حکومت فعلی می‌خواهد که جهت رفع معضل کم آبی توجه کرده و از خدمات شهری و از ابتدایی ترین حق شان آن ها را مستفید کند.

گفتنی است که گزارش های متعددی از چند سال اخیر بدین‌سو از کمبود آب و مشکلات ناشی از آن در پایتخت به خصوص غرب کابل شنیده میشود، اما این مشکل همچنان پا برجاست و با گذشت هرسال بر شدت آن افزون می‌گردد.

خبرگزاری سریع
لطیفه انوری

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2080b
دکمه بازگشت به بالا