معلم؛ از پاس‌داری ارزش‌ها تا منع تجلیل از روز معلم

چهاردهم میزان برابر است با ( ۵‌اوکتوبر روز جهانی معلم) از این روز همه‌ساله در سراسر کشور به منظور قدردانی از زحمات معلمین تجلیل می‌گردد. روز معلم در کشور ما در حالی فرا رسیده است که تجلیل از آن منع و حرام پنداشته شده است.

فریبا احمدی (اسم مستعار) یکی از معلمان مکتب متوسطه در شهر کابل در مصاحبه‌ی به سریع‌نیوز می‌گوید” با‌آن که معلم نقش مهم و اساسی را در تعلیم و تربیه فرزندان کشور دارد اما مورد توجه قرار نگرفته است.”

این معلمان با آن که مورد توجه مسئولین قرار نمی گیرند با عشق و مسئولیت‌پذیری به انجام وظایف شان مبادرت ورزیده و با حقوق کم‌تر کار می‌کنند. این صنف موثر جامعه، از حکومت سرپرست خواهان توجه برای حل مشکلات شان اند.
با توجه به حقوق و مزایای ناچیزی که معلمین دریافت می‌کنند بازهم بیشترین نگرانی شان در تامین امکانات درسی و کیفیت ابزارهای آموزشی صنوف معلمین است.
خانم احمدی می‌گوید که “مکتب و صنف های معیاری نداریم مواد درسی ما کم است، لابراتوار نداریم برای حل این مشکل‌ها توجه حکومت را می‌خواهیم.”

پاس داری از معلمان به عنوان تشویق و قدر دانی از زحمت های آن‌ها همه‌ساله در کشور به گونه با شکوه تجلیل می‌گردید؛ اما تجلیل از این روز در چند سال اخیر رنگ باخته و ام‌سال منع و حرام پنداشته شد.

گفتنی‌است که ام‌سال پس از توشیح قانون امر‌به معروف‌و نهی ازمنکر حکومت سرپرست تجلیل از روز معلم ممنوع اعلام شد.

هبت‌الله ‌آخندزاده، رهبر حکومت سرپرست در تازه ترین فرمان خود تجلیل از روز معلم را منع و مرتبط به کفار عنوان کرده وتقلید از این روز را ناروا خوانده است.

اسما حمیدی (اسم مستعار)یکی دیگر از معلمان در کابل می‌گوید؛”معلم جای‌گاه بلند دارد و اصلن ربطی به جامعه ندارد چون اسلام جای‌گاه بلندی به معلم داده است.”
خانم حمیدی می‌گوید؛ روز معلم در سال های قبل خیلی با شکوه تجلیل می‌گردید اما در سال های اخیر خوب تجلیل نشده و ام‌سال اصلن تجلیل نشد.

وی با یاد آوری از ارزش روز معلم می‌گوید؛ که تجلیل از روز معلم به پاس زحمات یک ساله‌ی معلمین به منظور تدریس و تعلیم و تربیه فرزندان کشور است که ارزشمند است.

وی از حکومت سرپرست خواهان بازگشایی دروزاه های مکتب‌ها به روی دختران شد و گفت که حکومت نباید دختران را از ابتدایی ترین حقوق اسلامی شان محروم کند، زیرا تعلیم و تربیت مطابق به آموزه‌های اسلامی فرض است.

گفتنی است که جای‌گاه معلم در جامعه مهم وارزشمند می‌باشد و پنجم اوکتوبر به منظور قدردانی از زحمات معلمان همه ساله در جهان گرامی داشت می‌گردد و ام‌سال در افغانستان با فرمان جدید رهبر حکومت سرپرست، تجلیل از این روز  منع و حرام گردید.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2733b
دکمه بازگشت به بالا