ملا برادر: دهلیزهای هوایی، اهمیت حیاتی در رسیدن محصولات افغانستان به بازارهای جهانی دارند

خبرگزاری سریع: ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست امروز دوشنبه ۱۸ میزان، در مراسم افتتاح صادرات دوباره جلغوزه از طریق دهلیز هوایی به کشور چین از طریق امارات متحده عربی، می‌گوید که دهلیزهای هوایی از اهمیت حیاتی در رشد اقتصاد و رسیدن محصولات افغانستان به بازارهای جهانی برخوردار هستند.

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست در این مراسم که از سوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور و با همکاری شرکت هوایی کام‌ایر برگزار شده بود، می‌گوید که از طریق دهلیزهای هوایی، محصولات کشور به بازارهای جهانی خواهد رسید که این امر مشکلات تاجران را کاهش می‌دهد.

به گفته ملا برادر، از آنجایی که افغانستان محاط به خشکه می‌باشد، اجناس صادراتی تاجران بعضاً به دلیل برخی مشکلات، روزها در گمرکات متوقف می‌شوند که سبب ضررهای مالی زیادی به آنها می‌گردد، از اینرو دهلیزهایی هوایی اهمیت حیاتی را برای صادرات اجناس تاجران دارا می‌باشد.

ملا برادر در ادامه ضمن اشاره به دهلیز زمینی که افغانستان را از طریق ازبیکستان و قرقیزستان به چین متصل می‌کند، می‌افزاید که حکومت سرپرست در تلاش است تا دهلیزهای هوایی را با دیگر کشورها نیز افتتاح نماید، فعلاً میوه‌های افغانستان به اروپا و کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی صادر می‌شود.

وی در بخشی از صحبت‌های خود از تاجران خواست تا برعلاوه جلغوزه، دیگر محصولات افغانستان را به بازارهای جهانی صادر کنند.

به گفته معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای حکومت سرپرست، در ابتدا ۲۰ تن جلغوزه افغانستان از طریق این دهلیز به چین منتقل می‌شود و ابراز امیدواری کرد که در آینده میزان انتقالات محصولات افغانستان از طریق این دهلیز افزایش یابد.

محمدیونس مهمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور در این مراسم گفت که ما مخالف قاچاق جلغوزه هستیم و باید جلغوزه افغانستان از طریق قانونی به دیگر کشورها صادر گردد.

به گفته مومند، با حل مشکلات متعدد تاجران از سوی حکومت سرپرست، صادرات جلغوزه افزایش یافته است.

سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور در ادامه افزود که مشکلات صدور ویزای کشور چین برای تاجران نیز حل شده و به زودی نمایشگاه دایمی در کابل افتتاح خواهد شد.

از سوی دیگر، قدرت‌الله جمال، معین وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که صادرات جلغوزه افغانستان، از اهمیت زیادی برخوردار است و این وزارت در تلاش است تا جلغوزه افغانستان به کشورهای اروپایی و امریکایی نیز صادر شود.

این در حالی است که نخستین محموله تجاری از طریق دهلیز جدید اقتصادی که میان کشورهای افغانستان، ازبیکستان، قرقیزستان و چین به میان آمده است، روز پنج‌شنبه ۳۱ سنبله، به بندر حیرتان رسید.

نخستین محموله تجاری چین از طریق دهلیز جدید اقتصادی به حیرتان رسید

پس از فروپاشی حکومت پیشین در ۲۴ اسد سال گذشته، صادرات محصولات کشور از طریق دهلیزهای هوایی متوقف شده بود، اما حال حکومت سرپرست در تلاش راه‌اندازی دوباره این دهلیزها است.

دکمه بازگشت به بالا