مهدویت از دیدگاه دانشمندان مسلمان

مسأله ی مهدویت و عقیده به ظهور حضرت مهدیعلیه السلامدر اسلام،مسأله ای اصیل و ریشه دار است، و اختصاص به «تشیّع» ندارد، و قبل ازاین که یک عقیده ی «شیعی» باشد، یک عقیده ی اسلامی ثابت و خالصاست که مدت چهارده قرن از عمر آن می گذرد و در طول این مدت، پیوستهمورد اتفاق و اجماع عموم مسلمانان بوده و علما، دانشمندان و نویسندگاناز شیعه و سنّیدر این باره کتابها، مقاله ها و رساله ها نوشته اند؛ تا آنجاکه فقط از علمای اهل تسنن، پنجاه جلد کتاب معتبر مستقل درباره ی وجودمقدّس حضرت مهدی(ع) به رشته ی تحریر آمده است (1) که اینها خود، دلیلقطعی بر اصالت مسأله ی مهدویت و ریشه دار بودن این عقیده راسخ میباشد. ما نیز در تأیید مطالب فوق، در این نوشتار کوتاه، سعی بر آن داریم تاموضوع مهدویت را از زوایای مختلف با توجه به منابع اهل سنت، مورد بحث وبررسی قرار دهیم. امید است مورد استفاده ی عاشقان و شیفتگان حضرتولی عصرعجل الله تعالیقرار گرفته، معرفتی هر چند مختصر در آنانبوجود آورد.

ابن اثیر، مورخ معروف اهل تسنن، در پایان حوادث سال 260هجری چنین مینویسد: «… و در این سال، ابومحمّد علوی عسگری وفات نمود و او طبقمذهب امامیه، یکی از ائمه ی دوازده گانه است و او پدر محمّد است. همانکسی که امامیه معتقدند او «منتظر» است»(2) و نیز ابن خلکان ازدانشمندان معروف اهل تسنن می گوید: «ابوالقاسم محمّد، فرزند حسنعسگری دوازدهمین امام از امامان امامیه است که به عنوان «حجت» معروفاست و ولادتش درروز جمعه نیمه ی شعبان سال 255هجری بوده است».

نسب امام زمان(عج)

یکی از موضوعات مهمی که علمای اهل تسنن در کتابهای خود به آن پرداختهاند، نسب حضرت مهدی(ع) است که روایات انبوه و مختلف از رسولخدا(ص) در این زمینه نقل کرده اند، تا همگان بدانند مهدی موعود کسینیست جز فردی از خاندان پیامبر و فرزندی از فرزندان فاطمهسلام اللهعلیها

در حدیثی از رسول خدا(ص) آمده است که فرمودند: «بشارت می دهم شمارا به مهدی، که مردی از قبیله ی قریش و از عترت من است». و نیز در جاییدیگر فرمودند: «المهدی من عترتی من ولد فاطمه؛ مهدی از خاندان من و ازفرزندان فاطمه است»

باید اعتراف کنیم که شناخت ما نسبت به ابعاد شخصیت آن وجود شریف،بسیار ناچیز است و اگر جرأت سخن گفتن پیرامون آن بزرگوار را یافته ایم، بهبرکت احادیثی است که از وجود مبارک رسول خدا و ائمه ی معصومین(ع)،درباره ی آن حضرت به ما رسیده است.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا