ناسا تصاویر شگفت انگیز جدیدی را فاش کرد

ناسا ده‌ها سال است که از پرتو ایکس برای کشف اسرار نامرئی کیهان استفاده می‌کند. رصدخانه انیشتین در اواخر دهه ۷۰ میلادی، پیشگام اخترشناسی پرتو ایکس بود. اما جواهر تاج اصلی این رشته علمی، «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا» است که به مدت ۲۵ سال جهان نامرئی را تصویربرداری می‌کند.

به گزارش دیجیاتو، در ادامه شما را به تماشای تعدادی از خیره‌کننده‌ترین تصاویر رصدخانه چاندرا و اکتشافات پیشگامانه آن از جهان پنهان دعوت می‌کنیم.

سحابی خرچنگ، نتیجه یک انفجار ابرنواختر درخشان که توسط ستاره‌شناسان در سال ۱۰۵۴ میلادی مشاهده شد، چاندرا حلقه‌های اطراف مرکز سحابی را با فواره‌هایی که به رنگ بنفش در فضا منفجر می‌شوند می‌بیند.

این تلسکوپ فضایی در ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۹ توسط شاتل فضایی کلمبیا به فضا پرتاب شد. چاندرا سنگین‌ترین محموله‌ای بود که شاتل تا به‌حال حمل کرده بود.

نوع نادری از ستاره ولف-رایه (Wolf-Rayet)، ستاره درخشان و پرجرمی که فاز کوتاه مدتی را در تکامل خود تجربه می‌کند. نقاط بنفش، ستارگانی هستند که با چاندرا شناسایی شده‌اند.

«ایلین کالینز»، فرمانده مأموریت شاتل کلمبیا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «اکتشافات چاندرا در ۲۵ سال گذشته به‌طور مداوم ما را شگفت‌زده و تحت تأثیر قرار داده است.»

پرتو‌های ایکس در محدوده نور مرئی نیستند، اما اغلب به رویداد‌های شگرف در فضا اشاره می‌کنند.

سحابی رتیل که توسط تلسکوپ فضایی چاندرا و وب به تصویر کشیده شده است. مشاهدات پرتو ایکس چاندرا (به رنگ آبی درباری و بنفش) گازی را نشان می‌دهد که توسط امواج ضربه‌ای ناشی از باد ستارگان پرجرم، تا میلیون‌ها درجه گرم شده است.

پرتو‌های ایکس برای ستاره‌شناسان به‌طور ویژه ارزشمند هستند. زیرا منبعی که از آن منتشر می‌شوند اغلب بسیار داغ است یا رویداد‌هایی هستند که انرژی زیادی تولید می‌کنند. برای نمونه باقی‌مانده یک ستاره درحال انفجار که به بیرون پرتاب می‌شود، یا مواد فوق‌گرم شده‌ای که در اطراف سیاه‌چاله می‌چرخند.

چاندرا اغلب جزئیات جدیدی را فاش می‌کند که تلسکوپ‌های دیگر نمی‌توانند ببینند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2086b

 

دکمه بازگشت به بالا