نبود برق و مالیات سنگین، چالش‌های عمده صنعت‌کاران در افغانستان

خبرگزاری سریع: مقامات در اتاق تجارت و صنایع کابل امروز یک‌شنبه ۲۷ سنبله با برگزاری نشست خبری در پارک‌های صنعتی کابل می‌گویند که نبود برق مورد نیاز و مالیات سنگین از سوی حکومت سرپرست، از چالش‌های جدی فراروی کار صنعت‌کاران و تولیدکنندگان در کشور به شمار می‌رود.

نجیب‌الله صدیقی، معاون اتاق تجارت و صنایع کابل در این نشست خبری گفت که به دلیل نبود برق کافی و اخذ مالیات سنگین از سوی حکومت سرپرست، تاجران و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند کارخانه‌های خود را فعال و به کار ادامه دهند.

معاون اتاق تجارت و صنایع کابل در ادامه می‌افزاید که شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های تولیدی در مرکز و ولایت‌های کشور در طول شبانه‌روز، تنها ۱۲ ساعت برق دارند که باعث عدم فعالیت بیشتر شرکت‌های تولیدی شده است.

به گفته صدیقی، تاجران و سرمایه‌گذاران به دلیل وضع مالیات سنگین از سوی حکومت سرپرست، نمی‌توانند مواد خام را از بیرون کشور وارد نمایند.

صدیقی از حکومت سرپرست خواستار تامین برق دوامدار برای شهرک‌های صنعتی و کاهش مالیات بر صنعت‌کاران و تولیدکنندگان شد.

صدیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: “در ۲۰ سال گذشته، ۶۳۰ شرکت از نبود مکان دایمی رنج می‌بردند که حکومت سرپرست نیز مانند دولت پیشین، برای تاجران وعده توزیع زمین کرده بود، اما تاکنون این زمین‌ها توزیع نشده است،”

از سوی دیگر عبدالجبار صافی، رئیس اتاق تجارت و صنایع کابل در این نشست خبری گفت: “تحولات اخیر و روی کار آمدن امارت اسلامی، منجمد شدن ذخایر ارزی افغانستان در خارج از کشور و مشکلات در پرداخت پول از طریق بانک،‌ تاثیرات منفی بر فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران و تاجران کشور گذاشته است.”

به گفته صافی، افغانستان کشور وارداتی است و سالانه میلیاردها دالر نیازمندی‌های مردم از خارج کشور وارد می‌‌شود که بر خودکفایی افغانستان از لحاظ اقتصادی تاثیر منفی می‌گذارد.

صافی از حکومت سرپرست خواهان فراهم نمودن زمینه سرمایه‌گذاری در داخل کشور شده و گفت که بدون ثبات سیاسی و تامین امنیت، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شوند.

رئیس اتاق تجارت و صنایع کابل می‌گوید که هرچند رهبری حکومت سرپرست وعده حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی را در کشور داده، اما تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است.

شیرباز کمین‌زاده، رئیس عمومی اتاق تجارت و صنایع در این نشست خبری گفت که افغانستان ظرفیت تولید مواد‌های اولیه را دارد، اما سرمایه‌گذاران به دلیل نبود برق کافی و مالیات بلند، نمی‌توانند شرکت‌های تولیدی خود را فعال نمایند. کمین‌زاده از حکومت سرپرست خواهان توجه جدی به خواست‌های تاجران و سرمایه‌گذاران گردید.

دکمه بازگشت به بالا