نخستین محموله تجاری چین از طریق دهلیز جدید اقتصادی به حیرتان رسید

خبرگزاری سریع: نخستین محموله تجاری از طریق دهلیز جدید اقتصادی که میان کشورهای افغانستان، ازبیکستان، قرقیزستان و چین به میان آمده است، امروز پنج‌شنبه ۳۱ سنبله، به بندر حیرتان رسید.

این محموله تجارتی شامل ۱۲ کانتینر پرزه‌جات وسایط نقلیه می‌باشد که از چین وارد شده است.

مولوی خان‌محمد مذهبی، معاون اداری و مالی اداره خط‌آهن کشور در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود، گفت که ما تلاش می‌کنیم تا سهولت‌های بیشتری را به تاجران فراهم کنیم تا آنها بتواند به آسانی اموال را وارد و صادر کنند، این امر در پیشرفت اقتصادی کشور نقش مهمی را بازی می‌کند.

قدرت‌الله ابوحمزه، والی بلخ در این مراسم نیز آغاز فعالیت این دهلیز اقتصادی را گامی مثبت در راستای گسترش روابط تجاری با جهان و کشورهای منطقه بیان کرده است.

والی بلخ در ادامه گفت: “تفاهم روی این دهلیز اقتصادی، یک دستاورد بزرگ برای مردم افغانستان است. در کنار اینکه اموال به زودی می‌رسد، در بهای آن نیز کاهش وارد خواهد شد.”

به گفته ابوحمزه، با افتتاح این دهلیز اقتصادی، کالاهای تجاری طی مدت ۱۲ تا ۱۵ روز به افغانستان می‌رسد، در حالی که در گذشته دو ماه طول می‌کشید.

همچنان سید قدیم، مسئول خط‌آهن ولایت بلخ در این مراسم گفت که قرار است از این دهلیز اقتصادی، اموال تجاری در کنار خط‌آهن با موترهای باربری نیز به کشور وارد شوند.

این در حالی است که روز ۲۸ سنبله، اداره خط‌آهن کشور گفته بود که به حیث بخشی از دهلیز اقتصادی تازه بین چین، افغانستان، ازبیکستان و قرقیزستان، محصولات تجاری از چین به قرقیزستان رسیده و تا چند روز دیگر به بندر حیرتان خواهد رسید.

آغاز کار آزمایشی دهلیز ترانسپورتی چین و افغانستان

این در حالی است که تفاهم‌نامه برای انتقال اموال تجاری از چین به افغانستان روز ۱۹ سنبله، میان مقام‌های اداره خط‌آهن افغانستان، چین، ازبیکستان و قرقیزستان امضا شده بود.

براساس این تفاهم‌نامه، اموال تجاری از چین به قرقیزستان و پس از آن با استفاده از خط‌آهن ازبیکستان به بندر حیرتان ولایت بلخ می‌رسد.

دکمه بازگشت به بالا