نخست وزیر بنگلادش استعفا داد و با بالگرد نظامی به هند فرار کرد

رویترز خبر داد «شیخ حسینه» نخست‌وزیر بنگلادش در پی اعتراضات ضددولتی مرگبار در این کشور از سمت خود استعفا کرده است و با یک بالگرد نظامی راهی هند شده است.

در درگیری‌های روز یکشنبه در بنگلادش دست‌کم ۹۱ نفر کشته و صد‌ها نفر مجروح شدند. پولیس برای متفرق کردن ده‌ها هزار معترض که خواستار استعفای شیخ حُسنیه، نخست‌وزیر بودند، از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی پرتاب کرد.

تعداد کشته‌شدگان که شامل حداقل ۱۳ پولیس می‌شود، بالاترین تعداد در طول تظاهرات در یک روز در تاریخ معاصر بنگلادش بود و از ۶۷ مورد مرگ گزارش شده در ۱۹ جولای که دانشجویان به خیابان‌ها آمدند و خواستار لغو سهمیه مشاغل دولتی شدند، بالاتر رفت.

دولت هم از ساعت ۶ بعد از ظهر روز یکشنبه در سراسر کشور قوانین منع رفت و آمد نامحدود اعلام کرد. این اولین باری است که در جریان اعتراضات جاری که ماه گذشته آغاز شد، چنین گامی برداشته است. همچنین تعطیلات عمومی سه روزه از روز دوشنبه اعلام شد.

ناآرامی‌ها که دولت را وادار به تعطیل کردن خدمات اینترنتی کرده است، بزرگترین آزمون حسینه در رژیم ۲۰ ساله‌اش پس از پیروزی او برای چهارمین دوره متوالی در انتخاباتی است که توسط حزب ملی‌گرای اصلی بنگلادش بایکوت شد.

منتقدان حسینه، همراه با گروه‌های حقوق بشر، دولت او را به استفاده از زور علیه معترضان متهم کرده‌اند، اتهامی که او و وزرایش آن را رد می‌کنند.

در بیانیه‌ای آمده است که جنرال واکر اوز زمان، رئیس ستاد ارتش بنگلادش روز شنبه به افسران خود دستور داد تا امنیت جان مردم، اموال و تأسیسات مهم دولتی را تحت هر شرایطی تضمین کنند.

او گفت: «ارتش بنگلادش نماد اعتماد مردم است. ارتش همیشه برای منافع مردم و برای هر نیازی از کشور وجود دارد و همیشه خواهد بود.»

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2183b
دکمه بازگشت به بالا