واقعه مجدل شمس؛ بهانه‌ی آتش افروزی توسط رژیم صهیونیستی

درگیری میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی پیشینه‌ی طولانی دارد، از آنجایی که حزب الله لبنان از آوان تاسیس در سال ۱۹۸۵ هدف اصلی مبارزاتی اش را بر محو کردن اسرائیل بنا گذاشته و واضحا گفته است تا زمانی که کشوری بنام اسرائیل، حذف نگردد دست از مبارزه بر نخواهند داشت، این مورد ترفندهای مختلفی را در اختیار اسرائیل قرار داده تا با استفاده از آن و در صورت دستیابی به فرصت مناسب ضربات و خساراتی به حزب الله و همفکران اش وارد کند.
پس از عملیات طوفان الاقصی، وضعیت در جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی به سطح جنگ تمام عیار پیش‌رفته است که جدیدترین تحول میدانی در این منطقه حمله به منطقه مجدل شمس در ۲۷ جولای ۲۰۲۴ است. در این حمله که به زمین بازی کودکان انجام شده است، ۱۲ نفر کشته و دست کم ۲۹ نفر زخمی شدند. رژیم صهیونیستی از دقایق ابتدایی مدعی انجام این حمله از سوی حزب‌الله شد. اما حزب‌الله در بیانیه‌ای قاطعانه هر گونه دخالت در انجام چنین حمله‌ای را رد کرد
مجدل شمس و اشغال آن توسط اسرائیل
در سال ۱۹۶۷ رژیم صهیونیستی بر بخشی از خاک سوریه که بنام بلندی های جولان معروف است حمله کرد و به مدت شش روز این منطقه را به تصرف خود در آورد و در سال ۱۹۸۱ آن را ضمیمه اراضی تحت اشغال خود کرد.
جولان اشغالی سوریه بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها مسیحیان دروزی هستند. در این منطقه چهار روستای مجدل شمس، بقعاثا، عین قنیا و مسعدهد از اهمیت برخوردار هستند، پس از عملیات طوفان الاقصی صهیونیست‌ها به شدت نگران حضور محور مقاومت در این منطقه هستند و این مساله باعث شد تا کنترل و امکانات نظامی امنیتی خود در این منطقه را چند برابر کنند. این منطقه به واسطه جمعیت، منابع زیرزمینی و موقعیت سوق الجیشی در حوزه‌های نظامی و اقتصادی بر امنیت رژیم صهیونیستی تأثیر مستقیم دارد به طوری که نادیده انگاشتن آن تهدید علیه امنیت اسرائیل را به همراه دارد.
انحراف موشک اسرائیل و تلفات در مجدل شمس
پس از وقوع حادثه مجدل شمس که منجر به فرود آمدن موشک بر زمین فوتبال گردید و ۱۲ نفر کشته و بیش از سی نفر زخمی در پی داشت، رژیم صهیونیستی این حمله را به حزب الله ربط داد و اعلام کرد که در پی انتقام سخت هستند؛ اما حزب‌الله اعلام کرد که ادعای رسانه‌های رژیم اشغالگر درباره حمله موشکی به مجدل الشمس را تکذیب و تاکید می‌کند که مقاومت اسلامی لبنان هیچ ارتباطی با این حمله نداشته و انجام آن را رد می‌کند. همچنین برخی از مردم مناطق مجدل شمس و اهالی منطقه جبل شیخ نیز که از دروزی های جولان هستند اظهار کردند که انحراف موشک گنبد آهنین عامل این انفجار بوده است. تارنمای صهیونیستی یسرائیل هیوم نیز به نقل از منابع خود فاش کرد، تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که سامانه پدافند هوایی اسرائیل در رهگیری موشک‌های شلیک شده در فضای جولان دچار اشتباه و مشکل شده است. در این بین، نکته قابل توجه عدم واکنش جدی دولت‌های منطقه به این واقعه بود. در واقع تنها واکنش جدی از سوی ایران مطرح شد و سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر ایران این واقعه را گسترش دامنه جنگ از سوی رژیم اشغالگر دانست.
نتیجه:
با اینکه بسیاری از گزارش‌ها خطای سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی را عامل هدف قرار دادن مجدل شمس دانسته‌اند و برخی نیز این حمله را ساختگی می‌دانند اما مقامات رژیم صهیونیستی در دو روز اخیر هجمه گسترده‌ای را علیه حزب‌الله به راه انداخته‌اند. با توجه به اهمیت راهبردی منطقه جولان اشغالی و منطقه مجدل شمس و همچنین شرایط میدانی که منطقه جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی با آن مواجه است، رژیم صهیونیستی در پی آن است که برای سرپوش گذاشتن بر روی اقدامات خود در کشتار غیرنظامیان فلسطینی و نیز کشاندن لبنان به جنگ تمام عیار و مظلوم‌نمایی در عرصه جهانی از این واقعه استفاده کند.

دکمه بازگشت به بالا