پاراچنار؛ غزه‌ی دیگر در کشور اسلامی پاکستان

اخیرا درگیری‌های فرقه‌یی در منطقه پاراچنار پاکستان باعث تشدید وخامت اوضاع در این منطقه شده است ظاهرا درگیری بر سر مالکیت زمین میان یکی از شیعیان پاراچنار و شخصی از اهل تسنن همان منطقه رخ داده است، طبق اعلام منابع شیعه پاکستان مساحت زمین (۱۲.۵ جریب) است که صاحب آن یک شهروند شیعه پاراچناری بوده است. همسایه اهل تسنن این ۱۲.۵ جریب زمین را می‌خواست اشغال کند. طبق اعلام اهالی این منطقه بارها درگیری‌های مسلحانه‌ای بر سر مالکیت این زمین رخ داده است و در نهایت جرگه‌هایی (شورای حل اختلاف منطقه‌ی) برگزار شدند اما موضوع هم‌چنان لاینحل باقی مانده است.
اخیراً مدعی مالکیت این زمین که از قبیله مدگی گلای سنی است به علمای اهل سنت منطقه مراجعه می‌کند و اینگونه درخواست می‌کند که «برادر اهل سنت شما در معرض ظلم شیعیان است و شما سکوت می کنید» همان لحظه مولوی اهل سنت از بلندگوی مسجد فریاد کمک سر می‌دهد و همزمان با چند گروه افراطی تماس برقرار می‌کند و آنها را فرامی خواند و بدین ترتیب نزاع بر سر یک قطعه زمین به جنگ شیعه و سنی تبدیل می‌شود.
و اینگونه جنگ در روستاهای بوشهره و ملیخیل آغاز شد و اکنون گسترش یافته است. در شش روز بیش از ۳۶ نفر از شیعیان جان خود را از دست داده و بیش از ۱۱۰ نفر زخمی شده‌اند. در پاراچنار بزرگراه بسته شده است و شهروندان به دلیل بسته شدن بزرگراه و درگیری‌های مداوم با مشکلاتی مواجه هستند.
طبق اعلام مقامات محلی در این درگیری تکفیری‌ها از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند. موشک‌ها و خمپاره‌ها شلیک می‌شوند و مثل همیشه نقش دولت و نهادهای امنیتی پاکستان درباره پایان دادن به این درگیری مشکوک است.

مکلفیت حکومت پاکستان در قبال شهروندان

با این حال حکومت پاکستان به عنوان یک دولت مشروع ملی که از عموم نفوس این کشور نمایندگی می‌کند مکلف و مسئول است که امنیت جان شهروندان شان را تامین کند، این دولت که ظاهرا یک کشور اتمی است ادعای توان نظامی در منطقه را دارد، وقتیکه نمی‌خواهد/ نمی‌تواند امنیت جان عده‌ی از شهروندان را به جرم عقیده و تعلق به مذهب خاص تامین کند فلسفه مشروعیت ملی حکومت را زیر سئوال میبرند.

دولت پاکستان همدست با گروههای تروریستی

دولت پاکستان در سیاست‌های اعلامی اش تحریک طالبان پاکستان را به عنوان یک گروه تروریستی، ممنوع الفعالیت اعلام کرده؛ اما در فیلمی که از درگیری‌های پاراچنار در شبکه های مجازی به نشر سپرده شده است، نشان میدهد که در حمل جنازه یکی از اعضای طالبان پاکستان، افسر پاکستانی به تعقیب جنازه راه افتاده است، این مورد بیانگر است که دولت پاکستان در کشتار شیعیان کشور اش همکاری قابل توجه با گروههای تروریستی دارد.

غزه‌ی دیگر در دل پاکستان
این درگیری حدود یک هفته است که در ظل حکومت پاکستان جریان دارد، به تعداد ۳۶ کشته و حدود ۱۰۰ زخمی در این مدت، حکایت از غزه‌سازی در پاکستان است، با این تفاوت که در غزه طرف مقابل و عامل قتل عام مسلمانان، یهودی هاست، اما در پاکستان عامل قتل عام و کشتار مسلمانان، دولت اسلامی پاکستان و گروههایی است که بنام اسلام حربه‌ی تسلیحاتی را برعلیه مسلمانان به کار بسته است، حکایت ساکنان محلی بیانگر است که دولت پاکستان هیچ اراده‌ی در خاموش کردن منازغه ندارد، راههای مواصلاتی به سمت این ولسوالی توسط گروههای تروریستی مسدود گردیده و مردم محل بر علاوه کشتار بیرحمانه با کمبود مواد خوراکه و ادویه جات صحی دچار اند.
نتیجه
همدستی دولت پاکستان با گروههای تروریستی، حکایت از شعله‌ور کردن بیشتر درگیری و مدیریت آن به سوی جنگ مذهبی است؛ به نظر میرسد که پاکستان میخواهد شیعیان کشور اش هیزم سوخت گروههای تروریستی گردد و از این طریق فشارهای حملات تروریستی را به ارگان‌های دولتی، کاهش دهد.
محک زدن جنگ مذهبی نه تنها در مورد یاد شده به دولت پاکستان یاری میرساند بلکه این کشور میخواهد که دامنه آن را به افغانستان کشانده و حکومت ا.ا.ا، را که بر خلاف خواسته‌های پاکستان قدم بر می‌دارد نیز گوشمالی کند، عمق استراتژیک پاکستان که مبتنی بر سوزاندن افغانستان است همچنان به قوت خود باقیست و با استفاده از منازغه فرقه‌ی در صدد برهم زدن نظم اجتماعی_سیاسی حاکم بر افغانستان است، منتظر تحرکات بعدی باید بود.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2146b
دکمه بازگشت به بالا