پاکستان؛ صادرات داعش از منطقه تا نیویارک

پوشیده نیست که پاکستان به عنوان تنها منبع پرورش و صادرات تروریزم در منطقه بر زبان‌ها جاریست. از زمان جهاد افغان‌ها علیه شوروی، این کشور با بودجه امریکا مدیریت تجهیز و تسلیح مجاهدین افغان علیه شوروی را در اختیار گرفت و تا کنون این پروژه ادامه دارد. در زمان حضور شوروی در افغانستان که قصد ورود به آب‌های گرم را داشت؛ سپس تسلط بر قاره سبز را در رویا می‌پروراند، افغان‌ها مانع عمده بر سر راه نقشه آنان واقع گردید.

امریکا با درک عمیق از نیت و اهداف شوروی و پیامد برخواسته از آن، مجاهدین افغان را مبارزان عقیدتی و نیروی کار ارزان تشخیص داد و در عوض اینکه دچار جنگ در جغرافیای خود گردد و هزینه های سرسام آور خرج کند، بهترین راه ممکن را استفاده از نیروی جهادی افغان‌ها و تجهیز و تمویل این نیروها با مبالغ کمتر از رویارویی اردوی آمریکا با شوروی شمردند و بهترین گزینه‌ی مدیریت جهاد افغانستان را توسط پاکستان پنداشتند و این امر محقق شد؛ زیرا پاکستان از یکسو با بدهی‌های سنگینی که ذمه‌دار است نیازمندی شدید مالی دارد و از سوی دیگر این کشور که با نقشه انگلیس در منطقه ایجاد شد صرفا به هدف تثبیت پایگاه انگلیس و آمریکا در منطقه است از این رو، پروژه‌های نا امنی منطقه و کشورهای همسایه فقط از طریق پاکستان اجرا می‌گردد؛ زیرا سایر کشورهای منطقه به دلایل ریشه‌های تاریخی و منابع اقتصادی که دارند حاضر به پیشبرد اهداف غرب نیستند؛ به همین جهت پاکستان اجرا کننده تئوری‌های غزب در نا امن سازی بلوک شرق است. با توجه به نیازمندی غرب به کشور پاکستان، گاهی مقامات اسلام آباد از این پروژه‌ها تهدیدهای کوچک علیه غرب نیز به منصه‌ی اجرا می‌گذارند، تا بتوانند امتیازات بیشتری کسب کنند.

پس از فروپاشی جمهوریت در افغانستان بارزترین پروژه‌ی که به پاکستان واگزار شده است تجهیز و تمویل داعش است؛ زیرا ساحه فعالیت‌های داعش مختص به کشور خاصی نیست و داعیه خلافت اسلامی این گروه، منطقه‌ی و فرامنطقه‌ی است. لذا آمربکا با درک از اینکه نیروی کار داعش با اندک‌ترین هزینه تطبیق کننده اهداف این کشور در منطقه است، از پاکستان در امر رسیدگی و تجهیز داعش حمایت می‌کند.

عمق استراتژیک پاکستان در قبال افغانستان نیز ساقط کردن و برچیدن دولت‌هایی است که مخالف سیاست‌های پاکستان باشد و عمدتا در افغانستان دولتی وجود نداشته است که در راستای سیاست‌های پاکستان همگام باشد، از این رو، دولت‌هایی که در افغانستان در حال استحکام و توسعه باشند از جانب پاکستان مورد تهدید قرار می‌گیرند و تا برچیدن آن از هیچ امری دریغ نمی‌کند.

داعش پروژه‌ی است که میتواند اهداف غرب و پاکستان را در افغانستان و منطقه تامین کند به همین اساس تولید، تجهیز و سازماندهی داعش در پاکستان به شدت جریان دارد و هرازگاهی امنیت افغانستان و منطقه را تهدید می‌کند.

گاهی نیروهای داعش از کنترل آمریکا و پاکستان خارج می‌گردد و به تهدیدی علیه خودشان مبدل می‌گردد. اخیرا تبعه پا‌کستانی در نیویورک به اتهام طراحی حمله از طرف داعش به یک مرکز یهودیان دستگیر شد.

دادستانی آمریکا اعلام کرد که یک مرد پاکستانی به نام محمد شهباز خان، ساکن کانادا به طراحی یک حمله مسلحانه از طرف داعش به یک مرکز یهودیان در نیویورک متهم شده است.

مطابق به بیانیه‌ای دادستانی، قرار بود این شهروند داعشی پاکستان، حمله را در سالگرد حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل در نیویورک انجام دهد که هدف اش تیراندازی به یک مرکز یهودی در نیویورک بود، اما ناکام ماند.

به این ترتیب جهادی‌هایی که علیه افغانستان و منطقه حمایت می‌شوند تعداد شان از کنترل و مدیریت باداران خارج شده و سر از نیویورک و لوس آنجلس در می‌آورند. برخی از این نیروها علیه دولت پاکستان سلاح برداشته و هم‌صدا با نیروهای جهادی مخالف پاکستان امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کنند.

عمدتا داعشی‌ها از مرز پاکستان وارد افغانستان می‌شوند و در ولایت ننگرهار و برخی از ولایات فعالیت های تخریبی آغاز می‌کنند.

وقتیکه پاکستان پای تحریک طالبان این کشور را با حمایت افغان‌ها دیکته می‌کند و از جانب افغانستان انکار می‌گردد، مدتی سپری نمی‌شود که چندین انفجار و انتحار در نقاط مختلف افغانستان اجرا می‌گردد، لذا اکنون که طالبان افغانستان به عنوان تنها نیروی حاکم بر این سرزمین در حال قدرت‌گیری است و از دستورات پاکستان نیز اطاعت نمی‌کنند، این کشور در تلاش است تا امنیت افغانستان را از طریق داعش تهدید کند که هرازگاهی موفق شده است؛ اما این وضعیت تا زمان سقوط کامل حاکمیت ادامه خواهد داشت و هر روز تهدیدهای جدی‌تر متوجه افغانستان خواهد گردید.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2506b
دکمه بازگشت به بالا