کارشناس روابط بین الملل: واکنش ایران در قبال حمله تروریستی اسرائیل جدی است

کارشناسان روابط بین الملل بدین باور اند که ترور اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس در تهران از منظر دیپلماتیک، قواعد و عرف بین المللی یک عمل بزدلانه و شرم آور است که بیانگر تشدید تنش‌های منطقوی، نقض حریم خصوصی کشور ایران و زیرپا گذاشتن مصئونیت دیپلماتیک آقای هنیه بود.

سید میثم احسانی، آگاه روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سریع، اظهار داشت که پس از ترور هنیه، روابط ایران-اسرائیل به سمت انتقام جویی‌های ببشتر کشیده خواهد شد زیرا در صورت عدم رسیدگی محاکم بین المللی به این جنایت، ایران از منظر حقوق بین الملل از حق حمله متقابل بر مقامات اسرائیل برخوردار است.
واکنش‌های کشورهای عربی چیست؟
آقای احسانی در پاسخ به این سئوال که ترور اسماعیل هنیه چه تاثیری بر روابط اسرائیل با کشورهای حوزه خلیج در پی دارد گفت: حقیقت امر این است که دولت ها و حاکمان کشورهای عربی در حالت دشوار قرار گرفته اند. از یک جهت همپیمان محکم امریکا به عنوان بزرگترین حامی اسراییل هستند از سوی دیگر تحت فشار افکار عمومی مردم سرزمین شان قرار دارند. به عباره دیگر میشود گفت که اذهان عمومی دنیای عرب بشدت علیه اسراییل گردیده و این امر برای حکام دولت های عربی سخت است اما در هر صورت تصور نمیکنم که این کشور ها بخواهند عملکرد جدی در حمایت از فلسطینی ها داشته باشند؛ زیرا استقلالیت واقعی شان را در اختیار ندارند.
اقدام به حمله متقابل از سوی گروههای اسلامی خاورمیانه
این آگاه روابط بین الملل در خصوص اینکه واکنش جبهات مقاومت فلسطین و جبهات اسلامی منطقه در قبال ترور رییس دفتر سیاسی حماس چه خواهد بود خاطر نشان کرد که این جنایت شنیع از جانب گروههای فلسطینی و جنبش‌های اسلامی حوزه خاورمیانه همچون انصارالله یمن، حزب الله لبنان و سازمان‌های اسلامی عراق قطعا پاسخ کوبنده‌ی خواهد داشت، وی یاد آور گردید که (نمیتوانم دقیق بگویم چه زمانی حمله بر رژیم صهیونیستی و منافع اش صورت خواهد گرفت؛ اما میتوانم بگویم که چنین حمله‌ی قطعا انجام یافتنی است).
آقای احسانی علاوه کرد که مبارزه فلسطینی‌ها در برابر رژیم صهیونیستی قطعا با شدت بیشتری ادامه می‌یابد؛ زیرا آموزه‌های دین مبین اسلام ایستادگی تا پیروزی را برعلیه متجاوزین توصیه کرده است و مبارزه و ظلم ستیزی را بر مسلمین فرض قرار داده است. این آگاه روابط بین الملل خاطر نشان کرد که حمله اسراییل منطقه را آبستن یک تحول عجیب کرده که ابراز نظر پیرامون اش سخت و دشوار است. اما آنچه مسلم است این است که دنیایی عرب در برابر سئوال بزرگ تاریخی قرار گرفته اند و تلاش‌هایی که‌ جهت بهبود روابط با اسراییل صورت میگرفت منتفی شده است.
جدیت حمله ایران بر اسرائیل
آقای احسانی در پاسخ به این سئوال که جمهوری اسلامی ایران در قبال ترور شهید اسماعیل هنیه چه واکنش خواهد داشت گفت:
از منظر حقوق بین الملل، رژیم صهیونیستی سه جرم عمده را مرتکب شده است، اول اینکه حریم سرزمینی و هوایی ایران را نقض کرده است، دوم اینکه مصئونیت دیپلماتیک را نادیده انگاشته است، زیرا شهید هنیه با پاسپورت دیپلماتیک وارد ایران شده بود، سوم اینکه در تشریفات تحلیف رییس جمهور ایران که با حضور مقامات دیپلماتیک کشورهای جهان صورت گرفته بود، رژیم صهیونیستی این جنایت شنیع را مرتکب گردید و باعث آزار روحی_روانی مقامات کشورها که مهمان جمهوری اسلامی ایران بودند گردید؛ لذا جمع این مسائل برای ایران حیثیتی است؛ ازاین رو، ایران قطعا پاسخ کوبنده‌ی به رژیم صهیونیستی خواهد داد.
وی در اخیر علاوه کرد که احتمالا، هدف گرفتن رییس دفتر سیاسی حماس در تهران توسط رژیم صهیونیستی در واقع تلاشی سازمان یافته‌ی است در جهت کشاندن ایران به جنگ تمام عیار با این رژیم، از این رو ایران نیز پاسخ کوبنده‌ی خواهد داشت.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2163b
دکمه بازگشت به بالا