کارمندان دادگاه عالی افغانستان به جامعه جهانی؛ اگر منحیث پناهنده پذیرفته نشویم، جهان شاهد قتل هزاران کارمند این دادگاه خواهد بود!

کارمندان اداری دادگاه عالی افغانستان نامه سرگشاده اعتراضی شانرا به جامعه بین المللی و کشور های حامی حقوق بشر با محتوای پذیریش به عنوان پناهنده فرستاده و هشدار داده اند که در صورت نپذیرفتن جهان شاهد فاجعه انسانی و قتل هزاران کارمند اداری این دادگاه خواهد بود.
در این نامه آمده است که ” کارمندان اداری دادگاه عالی افغانستان مسؤولیت پرچالش را در امر تحقق قانونمند و تأمین عدالت در جامعه جهت جلوگیری از جنایات بشری همانند معاونین دادستان ها عمل کرده اند.”
در ادامه این نامه نگاشته شده که با سقوط حکومت قبلی و روی کار آمدن طالبان، همه مجرمان از بند زندان‌های مرکز و ولایات آزاد و شماری از آنها با طالبان یکجا شدند، روی این مسأله تهدید به کارمندان اداری این نهاد و خانواده های شان متوجه است.
شماری از این کارمندان مدعی اند که پس از تغییر رژیم و روی کار آمدن امارت اسلامی دست شان از کار گرفته شد و از سه ماه به این سو به حالت بی سرنوشتی قرار دارند. عایشه (مستعار) یک تن از کارمندان اداری به سریع گفت ” تهدید متوجه ماست؛ چون ما بیشتر از دادستان‌ها با متهمین و مجرمین روبرو بودیم و حالا از امنیت خود و خانواده های خود هراس/ نگرانی داریم.”
قربان (مستعار)، کارمند دادگاه در گفتگو با سریع گفت ” 3122 تن شامل تشکیل اداره دادگاه جمهوری اسلامی افغانستان بود؛ پس از روی کار آمدن نظام جدید (امارت اسلامی) همه در بی سرنوشتی قرار دارند در حالیکه پس از هر تغییرات در ممالک، سیستم حفظ می شود. ما 16 سال تحصیل کردیم، طی 20 سال پسین صادقانه کار کردیم و اما بدبختانه امارت اسلامی امروز به سوی همکاران ما به چشم (عنوان) دشمن می بیند.”
در پایان این نامه، پس از سقوط حکومت قبلی دست شان از کار گرفته شده، حقوق شان پرداخت نشده است و از سه ماه به این سو بی‌سرنوشتی و مشکلات اقتصادی دامن‌گیر شان است.
این در حالیست که ایتالیا اولین تابیعت را به ماریا بشیر 51 ساله، دادستان ارشد افغانستان اعطا کرده است و تلویزیون امریکایی سی.ان.ان نیز از وضعیت نگران کننده و پنهان شدن کارمندان زن دادستانی و دادگاه عالی گزارش داده بود.

گزارشگر:

شکیب احمد نظری

لینک کوتاه

https://sarie.news/a1115b

 

دکمه بازگشت به بالا