کاهش نرخ دالر و افزایش قیمت کالاهای تجاری مایه نگرانی افغان‌ها

شهروندان افغان همواره از عدم تعادل در نرخ بهره‌وری کالاهای تجاری به خصوص مواد خوراکی در رنج اند، گستره‌ی نظام بازار آزاد در مبادلات تجارتی ، بر زندگی اکثریت قشر فقیر و متوسط این سرزمین سایه گسترانیده و رنج مردم را مضاعف کرده است.

فصل پاییز و زمستان پیش‌رو از چالش‌های جدی در افغانستان محسوب می‌گردد، سقف مواد سوخت به خصوص ذغال‌سنگ و ابزار تولید کننده‌ی گرما در گران‌ترین قیمت نسبت به هرسال قرار دارد با وجود نرخ روز افزون فقر و بیکاری و افزایش قیمت‌ها فصل سرما و زمستان پیش‌رو به وحشتکده‌ی اشباح می‌ماند که مردم بی‌پناه این سرزمین را به کام خود می‌بلعد.

یکی از شهروندان با ارسال نوشته‌ی به خبرگزاری سریع، نگرانی اش را از عدم نظارت و کنترل بر بازار چنین بیان می‌کند:  نرخ دالر در افغانستان روز به روز سیر نزولی اش را می‌پیماید این مورد باعث خوشحالی مردم فقیر ماست؛ اما متاسفانه تجار و وارد کننده‌های مواد سوخت و مواد اولیه زنده گی مردم، توجهی به اوضاع معیشتی هموطنان شان ندارند. از آن جایی که بیشتر مواد وارداتی کشور ما انحصاری است تجار محترم به دل خودشان و با سود 200 الی 300 درصدی، مواد را به بازار عرضه میکنند. از حکومت سرگرسا افغانستان، انتظار میرفت که نرخ ها را کنترل و برای مردم در خرید روزمره سهولت فراهم کنند.

اخیراً به علت حمله‌ی احتمالی اسرائیل علیه ایران، نرخ مواد تجارتی وارداتی سیر صعودی اش را می‌پیماید، پیش از این غالبا محصولات ایرانی رفع کننده نیازهای مردم افغانستان بود؛ اما اکنون 99 درصد صادرات محصولات ایران (روغن، برنج و آرد) به افغانستان متوقف شده است. به دلیل توقف واردات مواد ارتزاقی ایران، این روز ها قیمت  مواد خوراکی در افغانستان با توجه به کاهش نرخ دالر افزایش چشمگیر داشته است که باعث اخلال در روند خریدهای روزمره مردم افغانستان گردیده است. «خواهش میکنم به داد مردم فقیر و بیچاره برسید مافیا خون این مردم را با لذت تمام می‌آشامند و کسی جلودار شان نیست لطفا صدای مردم باشید و در کنار مردم.  علت فرار مردم از کشور این هاست.»

گفتنی است که حکومت سرپرست افغانستان با توجه به اقدامات عملی در نظارت از بازار، اما تا کنون نتوانسته است موفقانه چرخه‌ی بازار آزاد را کنترل کند و این امر باعث نگرانی روز افزون مردم افغانستان شده است.

شما هم میتوانید، دل‌نوشته تان را به خبرگزاری سریع بفرستید تا صدای تان را به گوش مسئولین برسانیم.

دکمه بازگشت به بالا