گروهی از زنان در کابل، خواستار بازگشایی مکتب‌های دخترانه شدند

خبرگزاری سریع: شماری از زنان و دختران در کابل امروز چهارشنبه ۳۰ سنبله، با برگزاری نشست خبری به مناسبت روز جهانی صلح، از حکومت سرپرست خواهان بازگشایی مکتب‌ها به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم شدند.

خاطره علی‌زی، مسئول هماهنگ کننده برنامه‌های موسسه تعلیمی و انکشاف ظرفیت‌های نور در این نشست خبری گفت که زنان و دختران افغانستان در حالی از روز جهانی صلح تجلیل می‌کنند که دروازه‌ مکتب‌ها به روی میلیون‌ها دانش‌آموز دختر همچنان مسدود باقی‌مانده است.

به گفته علی‌زی: “زمانی که نیم پیکر جامعه از آموزش و تحصیل محروم باشند، ما آن جامعه را صلح‌آمیز گفته نمی‌توانیم”. علی‌زی در ادامه تاکید کرد که زنان و دختران افغانستان خواستار صلح عادلانه و تداوم آن در چهارچوب‌ ارزش‌های اسلامی، فرهنگی و سیاسی هستند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با نشر توییتی به مناسبت روز جهانی صلح گفته است: “صلح تنها راه عملی به سوی دنیایی بهتر برای همه است.”

گوترش در روز جهانی صلح: صلح تنها راه عملی به سوی دنیایی بهتر برای همه است

از سوی دیگر، اشتراک کنندکان در این نشست خبری، با صدور قطع‌نامه‌ای از حکومت سرپرست خواستار مشارکت زنان در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شده و گفتند که زنان نیم پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و در آبادی و ترقی کشور باید سهم فعالی داشته باشند.

در قطع‌نامه آمده است که باید تمام رهبران محلی، دانشمندان، روشنفکران، جوانان و فعالان مدنی، روی همبستگی و وحدت ملی تمرکز کنند و مانع هر نوع تفرقه‌های سمتی، زبانی و حزبی شوند.

در قطع‌نامه همچنان از حکومت سرپرست خواسته شده که باید جلو قتل‌های هدفمند و مرموز گرفته شود تا فضای اعتماد ملی میان شهروندان کشور شکل گیرد.

این در حالی است که پس از فروپاشی حکومت پیشین در ۲۴ اسد سال گذشته، مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم از سوی حکومت سرپرست، مسدود شده است.

دکمه بازگشت به بالا