۵۴ مین سالگرد شهادت علامه بلخی در کابل گرامی داشته شد

وحدت ملی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود از اهداف والای علامه بلخی بود.
پنجاه و چهارمین سالگرد شهادت شهید علامه سید اسماعیل بلخی با حضور جمعی از علماء، دانشجویان، طلاب و شهروندان بر مزار ایشان در کابل گرامی داشته شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسین عالمی بلخی، رئیس مجمع محبان اهل بیت (ع)، در گفت و گویی با خبرگزاری سریع علامه بلخی را پیشگام مبارزه با ظلم و استبداد در افغانستان دانست و مبارزات دینی و اسلامی وی را سرآغاز دوره دموکراسی در کشور خواند.
عالمی بلخی گفت:”علامه بلخی خواهان حاکمیت رای مردم بود و می خواست خود مردم بر سرنوشت و مقدرات خود حاکم باشند.”

این عالم دینی افزود علامه بلخی بر وحدت امت اسلامی، وحدت مسلمانان افغانستان، پرهیز از تعصبات قومی، تفرقه قومی و ظلم و استبداد تاکید می کرد.
عضو شورای علمای شیعه افغانستان گفت:”تقویت وحدت ملی، آزادی مردم و حاکمیت ارزش های اسلامی” از اهداف والای علامه بلخی بود و ایشان حتی در دورانی که در زندان بود و در ادامه که از زندان رها شد هرگز از مبارزه در راستای اهداف ارزشمند خود دست برنداشت و در نهایت در مسیری که انتخاب کرده بود به شهادت رسید.
عالمی بلخی تغییر قانون اساسی مطلقه شاهی به قانون اساسی مشروطه در افغانستان را ثمره مبارزات اسلامی و دینی علامه بلخی عنوان نمود و گفت در قانون اساسی مشروطه هیچ یک از اعضای خانواده سلطنتی حق حضور در پست های اجرایی کشور را نداشت و حاکمیت رای مردم به معنای واقعی تبلور یافته بود.
وزیر پیشین مهاجرین و عودت کنندگان تاکید کرد مبارزات علامه بلخی برای آزادی سبب شد سال های ۴۳ تا ۵۲ هجری شمسی در تاریخ افغانستان دهه دموکراسی نام بگیرد.
باید گفت شهید سید اسماعیل بلخی معروف به علامه بلخی در قریه سرپل ولسوالی بلخاب به دنیا آمد و پس از سال ها مبارزه با حکومت مستبد وقت و تحمل چهارده سال زندان در زندان دهمزنگ کابل سرانجام در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی به طور مشکوکی در شفاخانه ای در کابل به شهادت رسید.
علامه بلخی یک روحانی مجاهد و یک عالم دینی مبارز بود که تا لحظه شهادت از تلاش برای نجات افغانستان از ظلم و استبداد دست برنداشت.
بسیاری بازخوانی اندیشه های والای علامه بلخی در برهه کنونی را کلید نجات افغانستان از جنگ و نزاع و رسیدن به صلح و ثبات می دانند و تاکید می کنند توجه به آراء و خواسته های مردم می تواند زمینه تشکیل یک حکومت همه شمول با حضور تمام اقوام افغانستان و در نهایت استقرار صلح و ثبات دایمی در کشور را به همراه داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا