250 میلیون دالر در تقویت جنرال دوستم سرمایه گزاری می‌گردد

خبرگزاری سریع، کابل: گزارش مندرج در سایت شخصی آدام تامسون نماینده سابق بریتانیا در ناتو، وضعیت پر از تغییرات را در آینده سیاسی افغانستان ترسیم می نماید.
به نقل از دکتر جولیان لوئیس، رئیس کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس، لندن تصمیم راهبردی برای حمایت از اقوام ازبک‌تبار افغانستان اتخاذ نموده است. آقای جولیان در این گزارش می‌گوید که باور دولت انگلیس بر این است که باید اقوام مختلف در افغانستان در حکومت مشارکت داشته باشند. وی افزوده است که ازبک ها مردم با پیشینه نیک و تأثیر گزار در تحولات تاریخی- سیاسی افغانستان نقش تعیین کننده داشته اند و باید حق آنها در حاکمیت افغانستان به رسمیت شناخته شود.
به گفته‌ی رئیس کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس، اعضای پارلمان این کشور به مأموریت MI6 رأی مثبت داده است تا در چارچوب قطعنامه 1453 شورای امنیت سازمان ملل متحد، حمایت از ازبک های شمال افغانستان را در دستور کار قرار دهند.
بنا بر توافقات نشست دیپلماسی آنتالیا، که در سوم مارچ در ترکیه به عمل آمد، 250 میلیون دالر توسط MI6 و تحت نظارت سازمان ملل متحد به حزب جنبش ملی افغانستان تحت رهبری جنرال دوستم سپرده می شود تا در قسمت پاکسازی شمال افغانستان وارد عمل شود.
جنرال دوستم یکی از چهره های مخالف حکومت جدید است که در دهه های هفتاد و هشتاد هجری شمسی نیز با حکومت جدید نبردهای سنگینی را انجام داده است، قتل عام نیروهای امارت اسلامی در دشت لیلی مزار شریف از وحشتناکترین تاریخ درگیری های نیروهای دوستم با امارت اسلامی به شمار می رود.
با این حال، تا کنون در افغانستان دولت ملی شکل نگرفته است و گروه طالبان به عنوان یک طیف فکری بر سرنوشت حدود چهل میلیون افغان حکمرانی می‌کند.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا