41 سازمان جهانی خواهان محافظت از خبرنگاران و آزادی رسانه‌ها در افغانستان گردید

خبرگزاری سریع، کابل: روزگار رقت‌بار قتل خبرنگاران و محدودیت در آزادی بیان در افغانستان 41 سازمان از سراسر جهان را واداشت تا با نشر نامه‌ی سرگشاده خطاب به سازمان ملل متحد خواهان حفاظت از خبرنگاران افغان و رفع محدودیت‌های اطلاع رسانی در کشور گردند.
مرکز خبرنگاران افغان با انتشار خبرنامه‌ی نوشته است که این مرکز و ۴۰ سازمان مدافع آزادی بیان و رسانه‌ها از سراسر جهان، در نامه‌ای سرگشاده به شورای امنیت سازمان ملل متحد از افزایش قتل‌های هدفمند خبرنگاران در افغانستان به طور عمیق ابراز نگرانی کرده‌اند. امضاء کنندگان نامه ضمن هشدار به تاثیر مخرب این روند بر فضای مدنی آسیب پذیر، آزادی رسانه‌ها و حقوق دموکراتیک مرتبط با آن در افغانستان، از شورای امنیت ملل متحد خواسته شده است در این زمینه به طور فوری اقدام کند.
در این نامه که از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان نوشته شده است، گفته شده که بر مبنای یافته‌های این نهاد، بعد از امضاء معاهده صلح بین امریکا و طالبان در ماه حوت ۱۳۹۸، حداقل ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند که اکثر آن‌ها به خاطر کارشان و به طور عمدی هدف قرار گرفته‌اند. به طور نمونه، در ماه قوس، ملاله میوند خبرنگار تلویزیون انعکاس در روز جهانی حقوق بشر(۱۰ دسامبر) در جلال آباد هدف قرار گرفت و همراه با راننده‌اش به قتل رسید. ده روز بعد، رحمت الله نیکزاد، خبرنگار آزاد در غزنی کشته شد و سپس در یک فاصله زمانی ده روزه، بسم الله عادل ایماق، خبرنگار و مدیر مسؤل رادیو صدای غور در حمله افراد مسلح در نزدیک فیروزکوه جان خود را از دست داد.
در این نامه تصریح شده است که رسانه‌های آزاد و آزادی بیان، یک حق مسلم بشری است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان نیز عضو آن است و همچنان در قوانین افغانستان به رسمیت شناخته شده است. ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد از آزادی بیان(بدون دخالت و مانع) جستجو، دریافت و انتقال اطلاعات و ایده‌ها محافظت می‌کند، در حالی که اجرای قوانین مرتبط با رسانه‌ها که امنیت و مصونیت ‌آن‌ها را تضمین می‌کند، مسؤلیت حکومت افغانستان می‌باشد. به گفته سازمان‌های امضاء کننده، اگرچه تلاش‌هایی از سوی حکومت افغانستان برای حفظ این حقوق صورت گرفته است اما این کارها برای جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران و محاکمه عاملان آن‌ها کافی نبوده است و هنوز فرهنگ معافیت از مجازات همچنان پابرجاست.
در نامه آمده است که با درنظرداشت وضعیت کنونی لازم است که شورای امنیت ملل متحد و نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) مطابق با قعطنامه ۲۲۲۲ شورای امنیت و یا سایر مصوبه‌های سازمان ملل متحد از جمله برنامه عمل سازمان برای مصونیت و موضوع معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران، از جوانب دخیل در جنگ افغانستان بخواهد به خشونت علیه خبرنگاران پایان دهند.
سازمان‌های امضاء کننده نامه افزوده‌اند شورای امنیت باید تلاش‌های خود را برای محافظت از خبرنگاران در افغانستان افزایش دهد و به ویژه در همکاری با حکومت افغانستان برای پایان دادن به معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران به صورت جدی اقدام کند. افزون براین، در صورت هر گونه تغییر احتمالی سیاسی در نتیجه گفتگوهای صلح، شورای امنیت باید از تمام قدرت دیپلماتیک خود برای اطمینان از حمایت از آزادی رسانه‌ها و امنیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای به عنوان گروهی از غیرنظامیان در افغانستان که در معرض تهدید و خشونت هستند، استفاده کند.

مشروط ساختن حمایت مالی بین المللی به تعهدات حکومت افغانستان به حفاظت از آزادی رسانه ها، و تشویق جامعه بین‌المللی به تقویت حمایت عملی و قابل دسترس برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در معرض تهدید مانند تردد امن و پناهگاه و یا کمک‌های صحی، از دیگر درخواست‌های عمده‌ای است که سازمان‌های امضاء کننده در نامه سرگشاده خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا