گزارشی از سمینار”علامه‌بلخی، نیاز امروز”

سمینار تخصصی «علامه بلخی، نیاز امروز» رو جمعه ۳۱  سرطان ۱۴۰۱ توسط «بنیاد جیحون» در سالن اجتماعات مدرسه‌ی علمیه حضرت قائم- مشهد مقدس برگزار گردید.


این سمینار با حضور گسترده‌ و پرشور علما، روحانیون، اساتیدحوزه و دانشگاه، دانشگاهیان، هیئت‌های مذهبی، ورزشکاران، هنرمندان و دیگر اقشار مختلف برگزار گردید.
مشارکت چشمگیر و فعالانه‌ی بانوان، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و حضورشخصیت‌های سرشناس و متنفذ، وکلای سابق پارلمان و سناتوران و دوستان کشور میزبان از نقاط برجسته‌ی این مراسم بود.
این مراسم با تلاوت قاری کاظمی آغاز گردید، در آغاز برنامه جناب آقای «سید محمدنقی موسوی» دبیر«بنیاد جیحون» ضمن خوش‌آمد گویی به خانواده‌ی شهید بلخی، کارشناسان و میهمانان به ضرورت برگزاری چنین سمیناری در شرایط حاضر و تببین شخصیت وجودی «شهید بلخی» پرداخت.
وی از دست دادن شهید بلخی را در ادامه‌ی روند قدر ندانستن نخبگان از سوی جامعه و به نوعی «نخبه‌کشی» در ادوار مختلف افغانستان دانست. دبیر بنیاد جیحون، به خلا وجود نخبگان غیروابسته به حکومت و گروه‌های سیاسی و قومی اشاره نموده وضعیت فعلی افغانستان و وجود تعارضات و بی‌سامانی‌ها را قطع رابطه نخبگان مستقل و متعهد از بدنه جامعه دانست.
ایشان با اشاره به ضرورت بازگشت و رجوع جامعه به اندیشه‌ها و منش اجتماعی متفکران و کنشگران متعهد، هدف از این سمینار را آغاز نمودن مسیر بازخوانی و بازاندیشی این گونه تفکرات و دیگر نخبگان و اندیشمندان مردمی و دردمند فارغ از وابستگی‌های قومی،‌ جناحی و مذهبی دانست.
دبیر «بنیاد جیحون» بازخوانی آرا، اندیشه‌ها و عمل آن شهید والا مقام و لبیک به ندای او را گره‌گشای مشکلات امروز جامعه دانست.
بخش بعدی سمینار به میزگرد علمی، تحقیقاتی با محوریت «علامه‌بلخی، نیاز امروز» اختصاص یافت.

کارشناسان میزگرد عبارت بودند از:
۱) استاد سید اسحاق شجاعی؛ بلخی پژوه، نویسنده و صاحب دو اثر در حوزه‌ی بلخی شناسی
۲) استاد فصیحی غزنوی؛ نویسنده و استاد حوزه
۳) استاد عبدالحفیظ منصور؛ استاد دانشگاه، فعال رسانه، پژوهشگر و نویسنده
۴) خانم دکتر اکبرزاده؛ نویسنده، پژوهشگر و تصحیح کننده‌ی دیوان شهید بلخی.

کارشناسان سمینار بالاتفاق، شهید بلخی را شخصیت فراقومی و فراملی دانستند که در جهت مبارزه علیه ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی و فساد به مبارزه برخواسته بود.
آقای حفیظ منصور در مورد شخصیت فراقومی شهید بلخی گفت که شهید بلخی با تأسیس احزاب ارشاد و اتحاد اسلامی نشان داد که یک شخص فراقومی و وحدت‌گراست و در حزب او از همه اقوام و مذاهب حضور داشتند. وقتیکه علامه بلخی به شهادت رسیدند مردم افغانستان از همه اقوام و مذاهب در تشییع جنازه او شرکت نموده و از وی تجلیل کردند.
او شخصیت بلخی را آن‌قدر عظیم دانست به طوری‌که تحلیل آن فراتر از تئوری پدیدارشناسانه می‌باشد و مانند یک صاعقه بر تارک افغانستان بوده است.
خانم اکبرزاده در مورد اندیشه‌های شهید بلخی در مورد حضور و نقش زنان در جامعه گفت که شهید بلخی به حضور بانوان به عنوان نیمی از پیکر اجتماع در امور سیاسی و اجتماعی معتقد بود به همین دلیل خانواده و دختران خود را وارد عرصه اجتماع نمود.
آقای فصیحی بارزترین ویژگی شهید بلخی را عامل بودن ایشان دانسته و گفت که شهید بلخی به سخنانی که میگفت به آنها باور داشته و خودش به آن عمل می‌کرد و میان گفتار و رفتارش تفاوت وجود نداشت. وی همچنین به انحرافات و سوء استفاده‌های برخی جریان‌ها از نام شهید بلخی اشاره نمود.


سید اسحاق شجاعی یکی دیگر از سخنرانان میزگرد که دو جلد کتاب هم در مورد شهید بلخی نوشته است شجاعت و صراحت کلام را از بارزترین ویژگی‌های بلخی عنوان کرده و گفت که شهید بلخی در راه مبارزه برای آزادی و عدالت با صراحت و شجاعت وارد میدان شده و ترس از خود نشان نداد و حتی در زندان تمام ظلم‌ها، بی‌عدالتی‌ها، فسادها و تبعیضات موجود را در ورق‌های بازپرسی نوشته و عامل تمام بدبختی مردم افغانستان را حکومت و دولت مردان دانستند.
پایان این مراسم پربار و با شکوه با شعرخوانی سید حکیم بینش از شاعران برجسته افغانستان در مورد شهید بلخی همراه شد و چاپ دوم کتاب «ستاره شب دیجور» و کتاب «کارنامه سیاسی و اجتماعی علامه بلخی» که از سوی انتشارات صبح امید به زیور طبع آراسته شده است رونمائی گردید و «بنیاد جیحون» از سید اسحاق شجاعی نویسنده این آثار تقدیر نمود.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا