استعمار پیر؛ بازی با کارت مهاجرین در زمین ایران

این روزها اخباری در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که گویا مردم و حکومت ایران اقدام به اخراج و آزار و اذیت مهاجران افغان کرده است، ظاهراً اصل منازعه بر سر قبض برق میان مستأجر افغان و مالک خانه اش آغاز گردیده و در حین درگیری، مالک خانه که شهروند ایرانی است به قتل میرسد.
به این ترتیب دامنه اعتراضات و خشونت میان مهاجران افغان و شهروندان ایرانی وسعت یافته و به نزاع دامنه‌دار کشیده می‌شود، با این حال جریان رسانه‌ی که در اختیار غرب قرار دارد با پر و بال دادن به خشونت‌ها گزارش‌های متعدد و غیر موثق مبتنی بر تحریک احساسات و افزایش شقاق میان ملت افغانستان و ایران را دامنه‌دار ساخته و کار بجایی کشیده شد که بزرگان سیاسی ایران و افغانستان هرکدام به نوبه‌ی خود در قبال این منازعه واکنش داشتند.
مهاجرت یک اصل اجتماعی است و از گذشته های دور جریان داشته و به درازای تاریخ بشریت همچنان ادامه خواهد داشت، هیچ کشوری تا کنون موفق نشده است که از ورود کامل مهاجران به کشورشان جلوگیری کنند؛ زیرا در شکل روند مهاجرت تقریبا عموم کشورهای منطقه و جهان به نحوی نقش ایفا میکنند. از این رو، مهار و جلوگیری کشورها از موج مهاجرت یک امر محال است.
اما از سوی دیگر، در عالم مهاجرت، مهاجران اشخاص بیجا شده و بی وطن محسوب می‌گردند که نظر به قوانین بین المللی، عرف و هنجارهای حاکم در سرزمین پذیرنده، مکلف به رعایت قوانین و هنجارهای حاکم در آن سرزمین اند.
با این حال جریان مهاجرت پدیده‌ی است که زمینه‌ی سوء استفاده به قدرت‌های استعماری همچون انگلیس و امریکا را نیز فراهم می‌کند، این قدرت‌ها با شناخت کافی از روح جامعه ایران و افغانستان نا آگاهانه با کارت مهاجران افغان در زمین ایران بازی می‌کنند.
آنها برخی از حساسیت‌های مردم ایران در قبال افغان ها را به خوبی میشناسند و همینطور نقاط واکنش بر انگیز رسوم و عنعنات افغان‌ها و استفاده از آن در جهت ایجاد هرج و مرج اجتماعی در ایران را نیز محاسبات دقیق دارند، با این حال افغان‌هایی که در عالم مهاجرت بجای چسپیدن به کار و زندگی شان در نقاط مهم بزرگ‌شهرهای ایران همچون میتروبس و دیگر اماکن عمومی ساز و بوق و کرنا سر می‌دهند باعث به هم ریختگی نظم اجتماعی حاکم بر این شهرها می‌گردند طبیعی است که پولیس کشور میزبان برخورد خواهد داشت.
لزوم به اخراج و یا نگهداشتن تعدادی از مهاجران، از صلاحیت‌های کشور میزبان است و مطابق به قوانین بین المللی، هیچ کشوری متعهد به نگهداری مهاجران غیر قانونی نیستند؛ با این حال انتظار می‌رود که افغان‌های مهاجر در ایران به نظم اجتماعی این کشور احترام بگذارند، پولیس و ملت بزرگ ایران نیز با خویشتن‌داری با آن عده از مهاجران برخورد نمایند که عامل بی نظمی اند و این امر به عموم افغان‌های ساکن ایران تعمیم نیابد.
لذا؛ در صورت خویشتن‌داری جانبین و محاسبات دقیق از موج جهانی اغتشاشات فی مابین که توسط جریان رسانه‌ی غرب بازتاب می‌یابد، درک منطقی و محاسبه شده از این بازی در زمین ایران به دست خواهد آمد.
واقعیت امر این است که غرب هیچگاه به افغان‌ها و پدیده‌ی مهاجرت دلسوز نبوده و نیست اگر چنین می‌بود افغانستان را مسئولانه ترک می‌کردند تا مسبب موج مهاجرت افغان‌ها به کشورهای همسایه نمی‌شد، اما استفاده از معضلات مهاجران در ایران در رأس برنامه‌های شان قرار دارد؛ به همین علت است که کوچکترین معضل فردی مهاجران را فربه نموده و آن را تعمیم می‌دهند؛ تا گزینه‌ی نفاق بیانداز و حکومت کن همواره در اختیار شان قرار داشته باشد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2096b
دکمه بازگشت به بالا