افغانستان اکنون بحران اقتصادی را تجربه می‌کند

افزایش بهای مواد اولیه خوراکی در بازارهای کابل پس از بلند رفتن نرخ اسعار برای شهروندان نگران کننده است.
احمد سهیل ۱۴ ساله، باشنده ولایت کابل به سریع می گوید که “پدرم ناشنوا است، نان آور خانواده خودم هستم و مجبورم که روزانه موتر شویی کنم و یک لقمه نانی برای خانواده پیدا کنم.”
مشکلات اقتصادی و بیکاری در افغانستان در حال افزایش یافته است که سقوط رژیم خلاف تصور مردم افغانستان و جهانیان در ماه اسد امسال اتفاق افتاد و بیشتر جوانان و نوجوانان به دلیل فقر و بیکاری مجبور به کار های شاقه شدند. بیشتر این شهروندان کارمندان قبلی نهاد های حکومتی بودند که اکنون بنابر بر دلایلی به وظایف شان حاضر نمی شوند؛ چون بحث پرداخت معاشات هم در افکار عمومی حل نشده است.
اکثر کارمندان حکومت فعلی نزدیک به سه ماه حقوق شانرا دریافت نکرده اند.
کمتر شهروندان قادر اند که در یک شبانه روز حدود ۲۰۰ افغانی معادل (۲ دالر امریکایی) عاید داشته باشند و این مسأله میزان نرخ بیکاری را به بلند ترین حد معمول در مقایسه به سال پیش داشته است.
پیش از این نیز شماری از مؤسسات خیریه و نهاد های امداد رسان در تلاش رسیدگی و ارائه خدمات به افغان های نیازمند هستند.
در همین حال، شماری از کاربران افغان در رخنامه‌های انترنتی نگاشته اند که یک قرص نان از ۱۰ افغانی به ۲۰ افغانی افزایش یافته است و برای خانواده‌ها یک بحث چالش برانگیز دیگر، فراهم ساختن چند قرص نان مورد نیاز خانواده هاست!
با این همه، افزایش نرخ دالر در برابر واحد پولی کشور در هفته روان، بحران اقتصادی پر چالش را روبروی افغان ها قرار داده است. من‌الله پاکتن، اقتصاد دان می‌گوید که افزایش بی پیشه دالر حتا می‌تواند سبب کاهش اعتبار جهانی ارز رایج در افغانستان گردد.
آقای پاکتن، اضافه می‌کند که امارت اسلامی افغانستان باید روند نظارت بر بازار، پول و جریان تجارت را بیشتر سازد تا از فاجعه اقتصادی جلوگیری شود.
بشیر محمد قندزوال، یکی از بازرگانان به سریع می گوید که “قیمت دالر روی اجناس در بازار تاثیر می‌گذار و این قیمت‌ها اکنون ثابت نیست و می‌تواند هر لحظه در حال تغییر باشد.”
اکنون شهروندان افغان با چالش‌های گوناگون از جمله تجربه بحران اقتصادی قرار دارد و با دوام این حالت ممکن است تعداد کارگران روزمزد و تگدی گران در جاده های شهر و مناطق مختلف کشور افزایش یابد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا