بند امیر، معجزه‌ای در طبیعت بامیان

بند امیر، نخستین پارک ملی افغانستان است که با داشتن زیبایی‌ها و خودنمایی‌های طبیعی‌اش توانسته است هرساله گواه حضور هزاران گردش‌گر خارجی و داخلی باشد.

خبرگزاری سریع: بند امیر که با داشتن هفت بند و آبشارها یکی از مشهورترین مکان‌های تفریحی در سراسر جهان به شمار آمده و توانسته است معجزه‌ای در طبیعت بامیان باشد.

بند امیر، مجموعه‌ی آبی به‌هم‌پیوسته است که در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان موقعیت دارد که به‌خاطر منظره‌های زیبای طبیعی و داشتن شش بند«بند ذوالفقار، بند پودینه، بند پنیر، بند هیبت، بند قنبر و بند غلامان» که به‌طور طبیعی در طول هم‌قرار دارند در سال ۱۳۸۷ ه.ش به‌عنوان نخستین پارک ملی افغانستان از سوی یونیسکو معرفی شد.

این پارک با زیبایی‌های طبیعی‌اش توانسته است نظر هزاران گردش‌گر و سیاحان خارجی و داخلی را به خود جلب کند که هر ساله تعدادی زیادی از مردم داخل کشور و گردش‌گران خارجی از این پارک دیدار می‌کنند.

الیاس حمیدیار، یکی از بازدید‌کننده‌های بند امیر در مصاحبه با خبرگزاری سریع می‌گوید: « وقتی وارد بامیان می‌شوی هر کیلومترش جاهای دیدنی، باستانی و در هر لحظه‌ی بودن در بامیان با چیزهای حیرت‌انگیز سر‌می‌خوریم و بند امیر یکی از آن جاهای زیبای بامیان است که با داشتن آب‌شارهای که حس آرام‌بخش و بند‌هایی که هر کدام زیبایی خودش را دارد برایم دیدنی بود، هرچند بار اول بود که بند امیر را از نزدیک می‌دیدم؛ ولی با این همه زیبایی‌اش تصمیم گرفتم هر سال بروم، به نظرم یکی از موردهایی که بامیان توانسته نظر گردش‌گران خارجی را جذب کند همین مهمان‌نوازی و مهربانی مردم بامیان است».

زهرا مددی، یکی دیگر از بازدید‌کننده‌های ام‌سال بند امیر می‌گوید: « بند امیر برای من یک جای آرامش است، هرسال فامیلی می‌رویم؛ اما برایم هیچ‌وقت جایی تکراری نشده، بند امیر معجزه‌ای برای طبیعت بامیان است؛ اما در این دوسال اخیر این جا زنان نمی‌تواند به درستی از این هفت بند دیدن و تفریح کنند و ام‌سال برای ما زنان جایی محدودی در بند امیر قرار داشت و از آن بیش‌تر اجازه‌ی بودن نداشتیم».

گفتنی است که بند امیر همه‌ساله در دو فصل اول سال (بهار و تابستان) میزبان حضور ده‌‌هاهزار سیاح و محققان داخلی و خارجی است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2312b
دکمه بازگشت به بالا