دانشگاه علامه اقبال لاهوری قصد دارد نماینده‌گی خود را در افغانستان فعال کند

دانشگاه علامه اقبال لاهوری، از دانشگاه‌های مشهور پاکستان، گفته است که برای فعال‌سازی نماینده‌گی خود در افغانستان برای ارتقای ظرفیت دانش‌جویان آماده‌گی دارد.

ضیاالحق قیوم، معاون دانشگاه علامه اقبال لاهوری، روز یک‌شنبه، بیست‌ویکم قوس، در مصاحبه با یک رسانه‌ پاکستانی اما تأکید کرده است که این امر زمانی امکان‌پذیر است که دولت پاکستان برای گشایش آن مجوز بگیرد.

به گفته‌ رسانه‌های پاکستان، این مساله پس از سفر عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی به اسلام‌آباد مطرح شده است.

حقانی در جریان روزهای گذشته در یک سفر رسمی به اسلام‌آباد رفته بود. او ضمن دیدار با مقام‌های تحصیلات عالی دولت پاکستان، از مدرسه حقانیه در این کشور نیز دیدن کرد.

با این حال، معاون دانشگاه اقبال لاهوری با بیان این‌که افغانستان کشور برادری است که در طول چهار دهه گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده، افزوده است که پاکستان همواره در حمایت از آن نقش تعیین‌کننده‌ای داشته و رنج‌های زیادی را متحمل شده است.

او تأکید کرده است که شیوه آموزشی دانشگاه علامه اقبال لاهوری برای افغانستان با در نظر گرفتن توپوگرافی، جغرافیا، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و مسایل ارتباطی بسیار مناسب است. قیوم افزوده که با درنظرداشت فرهنگ افغانستان برای انتقال آموزش به کودکان دختر، شیوه آموزشی این دانشگاه می‌تواند «مناسب‌تر و امکان پذیرتر» باشد.

وی افزوده است که اگر دولت به دانشگاه‌ علامه اقبال اجازه دهد، آماده است که در افغانستان معارف را گسترش دهند.

دانشگاه‌ علامه اقبال لاهوری از دانشگا‌ه‌های مشهور پاکستان است که سالانه صدها دانشجوی افغان مصروف آموزش در آن هستند. این دانشگاه‌ همه‌سالانه، بورسیه‌های مشخص را در مقاطع لیسانس، ماستری و دکترا برای دانشجویان افغان اختصاص می‌دهد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا