دو رویی طالبان؛ موافقت با کاهش خشونت و افزایش حملات

اخیراً سفارت کشور در دوحه در نامه‌ای به وزارت خارجه خبر داده که گروه طالبان با دریافت اصولنامه مشترک، با کاهش 90 روزه خشونت‌ها و اشتراک در نشست استانبول موافقت کرده‌اند. به نظر می‌رسد گروه طالبان باز هم تاکتیکی عمل کرده و با فریب دادن جانب جمهوریت، همه به حملات شان ادامه می‌دهند و هم ظاهراً با کاهش خشونت‌ها توافق کرده‌اند؛ زیرا در همین روز احمد ضیا سراج رییس عمومی امنیت ملی کشور اعلام کرد که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با امریکا 24 درصد حملات شان را افزایش داده‌اند.

این موضوع از دو جهت نفرت آور و آزار دهنده است؛ هم از این جهت که تمام خشونت و خونریزی طالبان متوجه مردم افغانستان و قوای مسلح کشور بوده و هم از این جهت گروه طالبان مردم را فریب می‌دهد و هیچ باوری به قطع خشونت ندارد.این مسئله همچنان نشان می‌دهد که در نشست استانبول چه در انتظار افغانستان و با این حجم از فریب و تنفر چه خواهد شد. در یک سال گذشته هیچ امریکایی از سوی طالبان کشته نشد، آنان تمام توان خود را در کشتار مردم افغانستان بسیج کردند. این گروه تا توانست با انواع مختلف خشونت، مردم افغانستان را کشتار کرد و اکنون با درد و دریغ که می‌خواهد در نشست استانبول با دور زدن همه جنایات، نظام افغانستان را نیز نابود کند.

در این وضعیت، نمی‌توان بر این گروه اعتماد کرد و سرنوشت ملتی را به دست آن سپرد؛ زیرا در همه مراحل مذاکرات دروغ گفته و دست از خشونت نیز برنداشته است. گروه طالبان به خوبی دانسته که امریکایی‌ها در حال رفتن هستند فقط کافی است هیچ امریکایی کشته نشود، زیرا در یک سال گذشته دیدیم که برای امریکا کشتار مردم افغانستان به دست طالبان اصلاً اهمیت ندارد و کاخ سفید تصمیم دارد که قدرت را به گروه طالبان سپارد. اما اکنون مسئولیت و رسالت جانب جمهوریت ایجاب می‌کند که ایستادگی کند و نگذارد که سناریوی اهدای کشور به تروریزم طالبانی عملی شود.

زکریا رادمنش

لینک کوتاه

https://sarie.news/a252b
دکمه بازگشت به بالا