مدارکی تازه از ناکامی های امریکا در روند تخلیه افغانستان فاش شد

خبرگزاری اکسیوس به اسناد جدید از ناکامی‌های بایدن دست یافته که نشان می‌دهد، اداره بایدن تا شب سقوط کابل، برای آغاز روند تخلیه آمادگی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری سریع؛ در این اسناد جزئیات جلسات به ویژه آخرین جلسه حکومت بایدن در کاخ سفید به منظور آغاز روند تخلیه از افغانستان، فاش شده است.

در گزارش آمده، “افراد بیرون جلسه ناامید و به جلسات بی‌شمار دولت مشکوک بودند اما گرفتار اینرسی [کرختی] بوروکراتیک شده و تا آخرین لحظه به آن فوریت داده نشد. در حالی که کلمه بلافاصله روی سند درج شده، واضح است که مقامات هنوز در تلاش بودند تا برنامه‌های خود را، در بعد ازظهر 14 اگوست، نهایی کنند.”

آخرین جلسه آن روز به ریاست لیز شروود راندال، مشاور امنیت داخلی و جنرال جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در بعد از ظهر چهاردهم آگیست برگزار شد و یک ساعت به طول انجامید. ساعاتی پس از تعطیلی آن، طالبان وارد کابل شد و برای ماموریت تخلیه تنها 15 روز زمان تعیین شد.

با این حال، یادداشت‌ها نشان می‌دهد که مقامات هنوز نمی‌دانستند افراد تخلیه شده را به کجا بفرستند.

در این سند چهارصفحه‌ای آمده است: “دولت برای شناسایی هر چه بیشتر کشورها به عنوان نقاط ترانزیت تلاش خواهد کرد. این کشورها باید توانایی اسکان موقت شهروندان امریکا، افغانستان و کشورهای ثالث تخلیه‌شده را دارا باشند.”

در این سند از وزارت خارجه امریکا خواسته شد تا با کانادا و کشورهای اروپایی برای اسکان موقت افغانهای تخلیه شده مذاکره کند.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که امریکا در حال برنامه‌ریزی برای تخلیه حداقل ۵ هزار نفر در روز از افغانستان بود.

شهروندان ایالات متحده، اعضای خانواده شان، مامورین و کارمندان قراردادی‌ دولت ایالات متحده، کارکنان سفارت، پیمانکاران افغان سفارت، همکاران سی‌آ‌ی‌ای، و متقاضیان ویزه مخصوص مهاجرت به ترتیب در اولویت برنامه تخلیه قرار گرفتند.

ایمیلی هارن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت که در باره اسناد فاش شده اظهار نظر نمی‌کند اما می‌افزاید: “یادداشت‌های مذکور، که فقط از یک جلسه است، منعکس‌کننده ماه‌ها کار در مورد این موضوع نیست.”

در اوایل آن تابستان با کنگره برای تصویب قانونی کار کردیم که به ما انعطاف‌پذیری بیشتری برای جابجایی سریع همکاران افغان ما داد.

گفتنی است که خروج فاجعه بار نیروهای امریکایی از افغانستان و نیز هرج و مرج در روند تخلیه از افغانستان، محبوبیت بایدن را در امریکا به بیشتر از نصف کاهش داده طوری که در تاریخ ریاست جمهوری امریکا سابقه نداشته است.

همچنین خروج فاجعه بار امریکا از افغانستان، اعتماد کشورهای هم‌پیمان این کشور را نیز در حد قابل ملاحظه کاهش داده است.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا