کار عملی پروژه تاپی با گرم شدن هوا آغاز میشود

حکومت امارت اسلامی اعلام کرده که با گرم شدن هوا، کار عملی پروژه تاپی در کشور آغاز خواهد شد. گفته شده که موارد مربوط به بخش های امنیتی و مالی این پروژه نیز تا حدی تکمیل شده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به رسانه ها گفته که کار عملی پروژه تاپی در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و تمام زمینه‌ها برای عملی شدن آن فراهم شده‌اند.

معاون سخنگوی امارت اسلامی می‌افزاید که کار روی بخش‌های امنیتی و مالی این پروژه تا اندازه‌یی تکمیل شده است و با گرم شدن هوا، این پروژه به گونه عملی آغاز خواهد شد.

او گفت: «پروژه تاپی به خوبی تطبیق شود و بخش‌های مالی‌اش را نیز امارت اسلامی آماد‌گی خوبی دارد، پس از ناحیه ما مشکل تخنیکی و لوژستیکی‌اش حل شده است.»

تاپی اختصار نام چهار کشور ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است. هرچند ریشه‌های این پروژه به توافقات ابتدایی میان ترکمنستان و پاکستان در سال ۱۹۹۵ میلادی برمی‌گردد، اما کار علمی این پروژه در ترکمنستان، در سال ۲۰۱۵ و با حمایت بانک انکشاف آسیایی آغاز گردید.

قرار است گاز ترکمنستان توسط لوله گاز تاپی، از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل شود. این پروژه ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان واقع‌شده است. هزینه مجموع این پروژه ۲۲ میلیارد و 500 میلیون دالر است و افغانستان سالانه از این پروژه حدود ۴۰۰ میلیون دالر نفع می‌برد.

بر اساس گزارش‌هایی که دولت پیشین افغانستان از این پروژه ارائه کرده بود، قرار است با تطبیق این پروژه، برای هزاران نفر در داخل افغانستان شغل فراهم شود و سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیز سهم افغانستان از این لوله گاز خواهد بود.

بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده، قرار بود بخش مربوط به افغانستان، در سال ۲۰۱۹ تکمیل گردد، اما تاکنون این پروژه در افغانستان آغاز نشده است. لوله گاز تاپی در افغانستان، از مسیر هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا