اکسپرس تریبون: دولت بایدن از اظهارات خلیلزاد در مورد اسلام‌آباد ناراضی است

خبرگزاری سریع: روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون روز گذشته هشتم جوزا، گزارش داده که دولت بایدن از اظهارات سفیر سابق امریکا در مورد سیاست داخلی پاکستان و انتقادهادی وی از ارتش این کشور راضی نیست.
اکسپرس تریبون همچنین تأکید کرده است که واشنگتن متوجه است که سخنان زلمی خلیلزاد می‌تواند تاثیری منفی بر روابط پیچیده امریکا و پاکستان بگذارد.
براساس این گزارش، مقامات امریکایی گفته‌اند که این دیپلمات بازنشسته حق اظهار نظر در مورد موضوعات مورد علاقه‌اش را دارد، با این حال، اظهارات تند او در حمایت از عمران خان و دیگر مقامات نظامی پاکستان، به ویژه جنرال عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش این کشور، باعث نگرانی حکومت بایدن شده است.
این روزنامه پاکستانی به نقل از منابع امریکایی همچنین نوشت: “وزارت خارجه امریکا نگرانی‌های خود را به خلیلزاد منتقل کرده و به وی گفته است که در اظهار نظر در مورد سیاست داخلی پاکستان باید احتیاط کند.”
براساس گزارش این روزنامه پاکستانی، مشخص نیست که آیا خلیلزاد به توصیه‌های وزارت خارجه توجه خواهد کرد یا خیر، زیرا افرادی که این دیپلمات کهنه‌کار را می‌شناسند، بر این عقیده اند که نماینده سابق ایالات متحده در امور افغانستان خود را فردی می‌داند که نمی‌تواند تحت تأثیر چنین مشاوره‌هایی قرار گیرد.
ناظران بر این باورند که حمایت آشکار خلیلزاد از عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان ممکن است به ارتباط گذشته او با وی مرتبط باشد.
زلمی خلیلزاد زمانی‌که عمران خان تلاش‌هایی را برای یافتن راه‌حل سیاسی برای جنگ افغانستان رهبری می‌کرد، روابط نزدیکی با او ایجاد کرد.
همچنین این احتمال وجود دارد که خلیلزاد به دلیل لابی گسترده حزبش در ایالات متحده از طریق امریکایی‌های پاکستانی، به نفع خان اظهاراتی بدهد.
این در حالی است که تاکنون چندین مرتبه توییت‌های خلیلزاد، سیاستمدار حزب جمهوری‌خواه امریکا انتقادهای تند احزاب داخلی و مقامات پاکستانی و همچنین واکنش متقابل دموکرات‌ها در واشنگتن را برانگیخته است.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا