راهپیمایی در بامیان: حکومت و جهانیان نسل کشی هزاره‌ها را به رسمیت بشناسند

خبرگزاری سریع، کابل: صدها تن از شهروندان بامیان در پیوند به کشتارهای هدفمند اخیر برعلیه گروه قومی – مذهبی هزاره و اهل تشییع در افغانستان در مقابل دفتر یوناما در این ولایت راه پیمایی نمودند. معترضان با حمل بلاکارت‌هایی خواهان به رسمیت شناختن نسل کشی هزاره ها و اهل تشییع از حکومت افغانستان و جامعه جهانی گردیده اند.

آنان با مخاطب قرار دادن حکومت افغانستان، شواری امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه کشورهای اسلامی و سایر سازمان‌های بین‌المللی، خواستار اقدامات فوری به ‌منظور حفاظت از هزاره‌ها و اهل تشییع افغانستان شدند.

بیکرام تولادهار، مسوول بخش حقوق بشر و سرپرست دفتر یوناما در مناطق مرکزی که برای شنیدن خواسته‌های معترضان در گردهمایی حضور یافت، ضمن محکوم کردن حمله‌های تروریستی اخیر در کابل، به معترضان وعده سپرد که قطع‌نامه آنان را با دفتر مرکزی در میان خواهد گذاشت.

در قطع‌نامه معترضان آمده است که هزاره‌ها در مکاتب، دانشگاه‌ها، شفاخانه‌ها، مراکز ورزشی، سالون‌های عروسی، مساجد، مراکز خصوصی آموزشی، شاهراه‌ها، اعتراضات مسالمت‌آمیز و حتا در پای صندوق‌های رأی از سوی گروه‌های افراطی، اختطاف می‌شوند و به قتل می‌رسند. در بخشی دیگر از قطع‌نامه، معترضان نارضایتی خود از حکومت افغانستان را نیز بیان کرده‌اند. مطابق‌ قطع‌نامه، با وجود این‌که هزاره‌ها از دولت کنونی افغانستان حمایت و همین‌طور از تمامی پروسه‌های ملی و مولفه‌های دموکراسی استقبال کرده‌اند، اما در مقابل دولت در جلوگیری از «کشتار سیستماتیک» هزاره‌ها ناکام بوده است.

معترضان هشدار دادند، در صورتی ‌که این روند ادامه یابد و جلو کشتار سازمان‌یافته هزاره‌ها گرفته نشود، با خروج کامل سربازان امریکایی و ناتو از افغانستان، گروه‌های افراطی بار دیگر رشد خواهند کرد و سبب نسل‌کشی بیش‌ترِ هزاره‌ها و حتا بروز جنگ داخلی دیگر خواهند شد. این گردهمایی در حالی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در بامیان راه‌اندازی می‌شود که در ماه‌های اخیر، حمله‌های انفجاری در کشور افزایش یافته و اکثر این حمله‌ها متمرکز بر مناطق هزاره‌نشین بوده است.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a532b
دکمه بازگشت به بالا