راه چندین ولسوالی بدخشان به اثر برف کوچ مسدود شده است

خبرگزاری سریع، کابل: بارش برف و برف‌کوچ راه ولسوالی اشکاشم و مرکز ولایت بدخشان را با ولسوالی‌های‌ شغنان، شکی، مایمی و نسی بسته کرده است.

در چند روز گذشته، برف‌کوچ‌های سنگین، راه ولسوالی‌های شرقی و شمالی بدخشان را با مرکز این ولایت قطع کرده و مشکلات زیادی را برای مردم به میان آورده است.

منابع محلی از محل رویداد در تماس با رسانه ها، گفته‌اند که مردم و تعدادی از کارمندان موسسه کمک‌رسانی AKAH  در ساحه مشغول پاک‌کاری اند، اما بنا بر نبود اسکواتور و وسایل پیش‌رفته برف‌پاکی، کار‌شان نتیجه‌بخش نبوده است.

این مساله باعث گرانی نرخ مواد خوراکی و سایر اقلام وارداتی در ولسوالی‌های متذکره شده و نگرانی جدی مردم را به میان آورده است.

باشنده‌گان محلی از شغنان و دروازها در تماس با ۸صبح، از بالا رفتن بهای مواد خوراکی و عدم دست‌رسی به آن، اظهار نگرانی کرده‌اند و از حکومت و موسسات امدادی خارجی، خواستار کمک و رسیده‌گی شده‌اند.

میرزاقل پیمان، ولسوال شغنان در تماس با ۸صبح، گفت: «به دلیل این‌که طالبان راه وردوج را بسته‌اند، نتوانسته‌ است امکانات لازم را به محل رویداد برساند ولی هم‌آهنگی با حکومت و موسسات کمک‌رسان صورت گرفته است».

دست‌کم در پنج ناحیه در ولسوالی شغنان و دو ناحیه در ولسوالی شکی برفکوچ، راه مواصلاتی شغنان و دروازها را با مرکز بدخشان قطع کرده است.

مشکل جدی دیگر در این ولسوالی‌ها نبود وسایل پیش‌رفته برف‌روبی است که مردم محل را با مشکل روبه‌رو کرده است.

برف‌کوچ پی‌هم، خطر جانی و انسانی را نیز به دنبال دارد و باشنده‌گان محل می‌گویند که اگر اقدام به موقع صورت نگیرد خطر مرگ برف‌پاکان محلی را در پی خواهد داشت که با بیل و کلنگ در ساحه مشغول کار اند.

برف‌کوچ از حوادث طبیعی بسیار مشکل‌ساز در مناطق روستایی بدخشان است که سالانه تعداد زیادی را به کام مرگ می‌فرستد و هر از گاهی منجر به مسدود شدن راه‌های این مناطق می‌شود و مشکلات جدی در تامین مواد غذایی، دارو و دست‌رسی به مراکز درمانی را به وجود می‌آورد.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a01b
دکمه بازگشت به بالا