ساکنان بهسود میدان‌وردک در خطر تلف‌شدن ناشی از سیلاب 

گزارش اختصاصی

سرازیرشدن سیلاب در ساحه‌ی بندشوی ولسوالی بهسود میدان‌وردک خسارت‌های هنگفت مالی به جا گذاشت.

به‌گزارش خبرگزاری سریع؛ در پی جاری‌شدن سیلاب در ولسوالی بهسود میدان‌وردک، صدها جریب زمین زراعتی تخریب، ده‌ها وسایل نقلیه ویران و از جمله یک موتر مفقود شده است و شاه‌راه اتصالی منطقه‌های مرکزی کابل-هرات مسدود شده است.

محمدمهدی حساس، باشنده‌ی ساحه‌ی پیتاب میرشادی بیگ به خبرگزاری سریع می‌گوید: “در پی جاری‌شدن سیلاب به روز(شنبه، ۲۷ اسد) سرک فرعی و درجه‌دوی سفید‌سنگ- سرخ‌شنیه به طول ۱۰ کیلومتر، سرک فرعی دهن‌ دولانه-سر دولانه به طول ۷ کیلومتر و سرک شنیه-دیوالک به طول ۳ کیلومتر از بین رفته، ده‌ها چشمه و کاریز آب آشامیدانی ویران شده و ده‌ها راه بین‌قریه‌ای از کار افتاده است”.

ساحه‌ی پیتاب میرشادی بیگ بندشوی در ولسوالی مرکز بهسود ولایت میدان وردک موقعیت دارد که شامل قریه‌های درازگران، شنیه، سرخ‌شنیه، دهن دولانه، سر دولانه، التامور، کاریز، نورک، نوآباد، دهن‌قاش، دیولاک، مرگ‌زنان و اولیاد می‌شود.

آقای حساس هم‌چنان می‌گوید: “در پی این تخریبات تمام دار و ندار سالانه‌ی بیش از ۱۰۰ فامیل از بین رفته است، مردم ضرورت جدی به کمک‌های اولیه از جمله بازسازی کاریزهای آب آشامیدنی دارد و در زمستان پیش‌رو نه غذای انسانی از جمله(گندم، کچالو، عدس، لوبیا…) و نه علف حیوانی باقی مانده است”.

باشنده‌های ساحه‌ی مذکور می‌گویند که پس از چند روز از وقوع این سیلاب، هیاتی از ولسوالی و ریاست حوادث میدان وردک در ساحه آمده؛ ولی تاکنون کمکی که سبب بازشدن کاریزهای آب آشامیدنی، سرک‌ و راه‌های بین قریه‌ای شود، نشده است.

ساکنان بعضی از این قریه‌ها، به‌دلیل مسدود‌شدن چشمه‌ی آب آشامیدنی‌شان، برای دریافت هر بشکه آب مجبورند که حدود چهار کیلومتر راه را طی کنند.

باشنده‌های منطقه‌های سیلاب‌زده در میدان‌وردک، خواهان هم‌کاری وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت سرپرست، نهادهای ملی و بین‌الملی و شخصیت‌های خیرخواه هستند.

لینک کوتاه

https://sarie.news/a2376b
دکمه بازگشت به بالا