سخنگوی وزارت خارجه ایران: مردم‌سالاری دینی بهترین الگوی حکومتداری برای حکومت جدید افغانستان است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که مردم‌سالاری دینی بهترین الگویی حکومتداری است که حکومت جدید افغانستان می‌تواند از آن استفاده کند.

او تأکید کرد که تهران در مرحله شناسایی حکومت جدید قرار ندارد و ایران و کشورهای منطقه خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان است.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری، نسبت به واکنش مقام‌های امارت اسلامی مبنی بر فراگیر نبودن حکومت جمهوری اسلامی ایران اظهار بی‌خبری کرد و گفت که «مردم‌سالاری دینی بهترین الگویی است که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان می‌تواند از آن استفاده کند.»

او تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های افغانستان به شمول مقامات امارت اسلامی در تماس است و افزود که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، در سفر اخیرش به کابل، مواضع ایران را با دقت به مقامات امارت اسلامی منتقل کرده است.

او همچنین در ادامه تصریح کرد که آینده افغانستان از مسیر تحقق اراده مردم می‌گذرد و امارت اسلامی با برآورده کردن این هدف، می‌تواند زمینه به رسمیت شناختن حکومت جدید را فراهم کند.

در روزهای اخیر، بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل که پیشتر با وزیر خارجه کشور دیدار کرده بود، گفت مقام‌های امارت اسلامی سفارش‌ بیرونی درباره تشکیل حکومت ‌فراگیر را مداخله در امور افغانستان می‌دانند.

لینک کوتاه
دکمه بازگشت به بالا