افغانستان، بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران

خبرگزاری سریع: آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، ۷۳ طرح سرمایه‌گذاری خارجی مجموعاً به ارزش ۳۸۲.۴ میلیون دالر در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت تصویب شده که از نظر تعداد ۷.۵ درصد و به لحاظ ارزش، ۸۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

ارزش طرح‌های سرمایه‌گذاری مصوب شده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت ایران طی نیمه اول سال گذشته خورشیدی، ۲.۲۱۵ میلیارد دالر اعلام شده بود.

براساس این گزارش، افغانستان با ۳۰ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۴۹.۸ میلیون دالر، بیشترین تعداد طرح و میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در ایران طی شش ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ داشته است.

پس از افغانستان، چین با ۷۵.۵ میلیون دالر، ترکیه با ۴۴.۸ میلیون دالر، هند با ۳۳.۸ و امارات متحده عرب با ۲۰.۹ میلیون دالر قرار دارند. از نظر تعداد طرح سرمایه‌گذاری مصوب نیز پس از افغانستان، امارات متحده عربی با ۹ طرح، ترکیه و عراق هر یک با ۶ طرح و چین با ۵ طرح قرار دارند.

با وجود ادعای دولت ایران مبنی بر گسترش روابط اقتصادی این کشور با روسیه، همچنان نام این کشور در میان پنج کشور صدرنشین به چشم نمی‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا