تحلیلگر اردنی: امریکا و اسرائیل به هیچ کدام از اهداف خود در ایران دست نیافتند

یک تحلیلگر برجسته اردنی با اشاره به پیامدهای تقابل اخیر، تأکید کرد که ایران با دستیابی به دستاوردهای سیاسی و راهبردی، پیروز میدان بوده و این در حالی است که اسرائیل و امریکا در تحقق اهداف کلان خود علیه تهران ناکام مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ عریب الرنتاوی، تحلیلگر سیاسی اردنی، در گفتگو با شبکه الجزیره، توافق اخیر میان ایران و ایالات متحده را یک نقطه عطف در معادلات قدرت منطقه‌ای دانست. وی تأکید کرد که تهران با پشت سر گذاشتن این رویارویی نظامی، دستاوردهای راهبردی و سیاسی فراتر از انتظارات امریکا و اسرائیل کسب کرده است.

این تحلیلگر با اشاره به جزئیات این توافق تصریح کرد: «توافق مذکور ضمن تثبیت اصل مذاکرات مرحله‌ای، بسیاری از خواسته‌های اصلی ایران را تأمین کرده است؛ به‌ویژه در موضوع انرژی هسته‌ای که حقوق ایران در غنی‌سازی و نگهداری ذخایر یورانیم به رسمیت شناخته شده است.» به گفته الرنتاوی، عدم اشاره به برنامه موشکی ایران و گره خوردن پرونده لبنان به توافقات منطقه‌ای، از جمله دیگر پیروزی‌های تهران در این مذاکرات بوده است. همچنین وعده لغو تحریم‌ها و آزادسازی تدریجی دارایی‌های بلوکه شده ایران، بخش دیگری از این توافق را تشکیل می‌دهد.

الرنتاوی در ادامه با بررسی وضعیت طرف مقابل افزود: «امریکا و اسرائیل به هیچ‌کدام از اهداف اعلامی خود از جمله تغییر نظام ایران، توقف برنامه هسته‌ای و موشکی و یا تضعیف متحدان منطقه‌ای تهران دست نیافتند.» وی با اشاره به اعتراف مقام‌های اسرائیلی خاطرنشان کرد که آن‌ها امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر پیامدهای این جنگ را پیش‌بینی می‌کردند، هرگز وارد آن نمی‌شدند. به باور این تحلیلگر، رژیم اسرائیل اکنون نسبت به گذشته منزوی‌تر و ضعیف‌تر شده و اعتماد متحدان عرب واشینگتن به چتر امنیتی امریکا نیز به شدت کاهش یافته است.

دکمه بازگشت به بالا
×
ما را دنبال کنید