تهران: حملات جدید امریکا نقض آشکار توافق اسلامآباد است
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حملات هوایی بامدادی امریکا به تأسیسات نظارتی در جنوب این کشور، آن را نقض صریح تفاهمنامه اسلامآباد و قوانین بینالمللی خواند. در همین حال، سپاه پاسداران ایران از انجام عملیات تلافیجویانه موشکی و پهپادی خبر داده و تأکید کرده است که با هرگونه تحرک غیرقانونی کشتیهای امریکایی، قاطعانه برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، هفتم ماه سرطان، با صدور بیانیهای شدیداللحن، حملات بامدادی نیروهای ارتش امریکا به تأسیسات پایش و نظارت در سواحل جنوبی ایران را محکوم کرد.
در این بیانیه، حملات مذکور نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و همچنین تخطی صریح از بند نخست یادداشت تفاهم پایان جنگ که در تاریخ ۲۸ جوزا در اسلامآباد امضا شده بود، عنوان شده است. دستگاه دیپلماسی ایران با انتقاد تند از عملکرد واشنگتن، تصریح کرد که عهدشکنی بخشی از ماهیت رژیم امریکا است و این کشور ارزشی برای تعهدات بینالمللی خود قائل نیست.
در همین حال، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با تأیید انجام عملیات قاطع موشکی و پهپادی در پاسخ به تجاوزات اخیر، هشدار داد که برخورد با کشتیهای متخلف در آبهای خلیج فارس، از این پس سختتر و قویتر از گذشته خواهد بود.
وزارت امور خارجه ایران با یادآوری مسئولیتهای شورای امنیت سازمان ملل در حفظ صلح جهانی، تأکید کرد که جمهوری اسلامی بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، حق دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود را برای نیروهای مسلح این کشور محفوظ میداند و مسئولیت پیامدهای این تنشها مستقیماً متوجه واشینگتن و متحدانش است.

