جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲، به «آنی ارنو» اهدا گردید

خبرگزاری سریع: مجمع نوبل موسسه کارولینسکای سویدن، امروز پنج‌شنبه 14 میزان، با نشر توییتی می‌گوید که جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲، به «آنی ارنو» نویسنده فرانسوی «به خاطر شجاعت و دقت بالینی که با آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند»، اعطا می‌شود.

این مجمع در توییت دیگر می‌گوید که آنی ارنو، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲، به نیروی رهایی‌بخش نوشتن اعتقاد دارد. کار او سازش‌ناپذیر است و به زبان ساده و تمیز نوشته شده است. وی با شجاعت زیاد و دقت بالینی، عذاب تجربه کلاس را آشکار می‌کند؛ شرم، تحقیر، حسادت یا ناتوانی در دیدن این‌که شما چه کسی هستید، او به چیزی قابل تحسین و ماندگار دست یافته است.

آنی ارنو، برنده جایزه نوبل ادبیات امسال، گفته است که نوشتن یک «عمل سیاسی» است و چشمان ما را برای نابرابری اجتماعی باز می‌کند. به قول خودش، او برای این منظور از زبان به عنوان «چاقو» استفاده می‌کند تا پرده‌های تخیل را از هم بدرد.

آنی ارنو، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲، در نوشته‌های خود به طور مداوم و از زوایای مختلف، زندگی‌ای را بررسی می‌کند که با تفاوت‌های شدید در رابطه با جنسیت، زبان و طبقه مشخص شده است. او بیش از ۳۰ اثر ادبی نوشته است.

آنی ارنو، نویسنده فرانسوی برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲، در سال ۱۹۴۰ به دنیا آمد و در شهر کوچک ایوتوت در نرماندی بزرگ شد؛ جایی‌که والدینش یک فروشگاه مواد غذایی و کافه ترکیبی داشتند. راه او تا نویسندگی طولانی و دشوار بود.

قرار است فردا جمعه 15 میزان، برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۲ معرفی گردد.

این در حالی است که مجمع نوبل موسسه کارولینسکای سویدن روز گذشته 13 میزان، در توییتی اعلام کرد: “اکادمی سلطنتی علوم سویدن تصمیم گرفته است که جایزه نوبل کیمیای سال 2022 را به «کارولین آر.برتوزی»، «مورتن ملدال» و «کی.بری شارپلس»؛ «برای توسعه کیمیای کلیک و کیمیای متعامد زیستی» اهدا کند.”

«کارولین آر.برتوزی»، «مورتن ملدال» و «کی.بری شارپلس» مشترکاً جایزه نوبل کیمیای 2022 را بدست آوردند

دکمه بازگشت به بالا