داعش، سلاح جدید واشنگتن

پس از روی کار آمدن مجدد طالبان، این گروه در برابر بسیاری از بحران‌ها بی‌تفاوتی اختیار کرده و آنرا ناچیز شمرده است، اما به مرور زمان همان ناچیزها، تبدیل به تهدید بزرگ شد و شد همان مثل معروفی که: “طفل دامن‌گیر او، آخر گریبان‌گیر شد.”

گروه تروریستی داعش، یکی از نگرانی‌های کشورهای منطقه و مردم افغانستان بود که با استفاده از خلاء سیاسی و امنیتی در این کشور، توانست جغرافیایی را در شمال و غرب برای خود اختصاص دهد و از آنجا حملاتی را سازمان‌دهی کند که صدها تن را قربانی کرده است.

طالبان اما بارها تاکید کرده‌اند که داعش یک تهدید جدی نیست و به گونه بی‌پیشینه‌ای سرکوب شده است، ولی حملات داعشی به خوبی نشان داد که این گروه برخلاف ادعای امریکا، تبدیل به یک تهدید بزرگ شده و یگانه دلیل آن، بی‌تفاوتی طالبان بوده است.

داعش، سلاح جدید امریکا برای بر هم زدن نظم منطقه و بحرانی‌کردن آن بوده و است که برای اولین بار در سوریه و عراق آزمایش شد و چون در آنجا با مقاومت سریع کشورهای منطقه مواجه گردید و از بین رفت، اینک این سلاح با نوع دیگر وارد افغانستان شده و در کنار کشتار مردم و مسئولان طالبان، به ابزار فشار بالای طالبان برای حاضر شدن به میز مذاکره استفاده می‌شود.

امریکا نهایت تلاش خود را دارد تا با فشار بر طالبان، آنچه خودش می‌خواهد را تحمیل کند و همانند گذشته حکومتی بسازد که تمام و کمال وابسته باشد و در کنار آن داعش را اندک اندک رشد دهد تا منطقه همچنان ناامن باشد و منافع امریکایی تامین گردد، زیرا این جزء پروژه امریکایی است که ناامن نگهداشتن جغرافیای استراتیژیکی به نام افغانستان، به نفع امریکا بوده، هرچند که نابخردی کاخ سفید، ضربه سهمگینی را در همین جغرافیا بر پیکر خودش وارد کرد.

بنابراین، شواهد و قراین به خوبی نشان داد که امریکا هیچ‌گاه نمی‌خواهد افغانستان در امنیت باشد و برای اینکه در مقابل رقبای منطقه‌ای‌اش دست بالایی داشته باشد، این بار داعش را به میز شطرنج کشانده تا آزمایش کند.

بهترین راه همین است که هرگونه گفتگو‌ها بر محوریت و مدیریت خود افغان‌ها باشد و خارج از آن و هرگونه دخالت امریکایی، بحران و چالش‌ها را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا