سقوط پهپاد ساخت ایران در ولایت زابل افغانستان +ویدیو

خبرگزاری سریع: به گزارش رسانه‌های ایرانی، یک فروند پهپاد ساخت جمهوری اسلامی ایران از نوع «مهاجر ۶» صبح روز جمعه ۲۵ حوت، به دلایل نامعلومی در ولایت زابل واقع در جنوب افغانستان سقوط کرد.

جزئیات بیشتری در این رابطه منتشر نشده و مقامات طالبان نیز تاکنون در این رابطه اظهار نظری نکرده‌اند، اما ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این پهپاد به دلیل از دست دادن سوخت، کنترل و یا نقص فنی سقوط کرده و مورد حمله قرار نگرفته است.

تاکنون مشخص نشده است که این پهپاد تحت کاربری کدام یک از کشورهای منطقه بوده است، اما با توجه به منطقه حادثه، احتمال می‌رود این پهپاد متعلق به ایران و یا پاکستان باشد که در این صورت گمانه‌زنی درباره فروش پهپادهای ایرانی به ارتش پاکستان افزایش می‌یابد.

نکته جالب توجه اینکه سریال نمبر این پهپاد ER-878 می‌باشد که بر روی بدنه آن حک شده است. شماره سریال معمول پهپادهای ایرانی با عبارت P071A شروع می‌شود و این موضوع، یادآور پهپاد «مهاجر ۶» تحت کاربری روسیه با سریال نمبر ER-860 است که مدتی قبل در جریان جنگ روسیه و اوکراین توسط نیروهای مسلح اوکراین به نمایش گذاشته شده بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که این پهپاد صادراتی بوده باشد.

علاوه بر این نکته، نزدیک‌ترین فاصله ولایت زابل افغانستان تا مرزهای ایران، بیش از ۵۰۰ کیلومتر است، اما برد ارتباط زمینی «مهاجر ۶» بیش از ۳۰۰ کیلومتر نبوده و این پهپاد نیز به هدایت ماهواره‌ای مجهز نمی‌باشد. با در نظر گرفتن این فرضیه، احتمال وجود پهپادی در میانه این فاصله به عنوان دیتالینک میان این پهپاد و ایستگاه زمینی در ایران وجود دارد.

در مجموع احتمال اینکه این پهپاد تحت کاربری ایران نبوده و از آسمان دیگر کشورهای اطراف افغانستان (پاکستان) به پرواز درآمده باشد، بیشتر است. اتفاقی که در طول یک‌سال اخیر بارها در افغانستان رخ داده و مبدأ و مسئول اصلی آن هیچگاه مشخص نشده است. این موضوع و همچنین ۱۱ حمله هوایی به مناطق مختلف افغانستان توسط پهپادهای ناشناس پس از روی کار آمدن طالبان، گمانه‌زنی‌ها در خصوص هم‌دستی پاکستان در ایجاد ناامنی در آسمان افغانستان را تقویت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا