چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم؟

شوربختانه در پدیده شوم تروریزم داعشی در یک‌سال اخیر بیشتر در منطقه مورد بحث بوده و توانسته است جغرافیایی را در خاک افغانستان برای خود دست‌وپا کند. حمله تروریستی شام روز گذشته در حرم شاهچراغ در ایران که مسئولیت آنرا گروه تروریستی داعش بر عهده گرفت، نیز گواه بر این است که پروژه داعشی فقط برای افغانستان نه، بلکه برای تمام منطقه است تا آنرا به کام تروریزم فرو ببرد.

ایران از کشورهایی بوده که پس از هر حمله تروریستی در افغانستان، فوری واکنش نشان داده و به قربانیان و آسیب‌دیده‌گان کمک‌های فوری انجام داده است که آخرین نمونه آن حمله تروریستی در مرکز آموزشی کاج بود که ایران زخمی‌های این رویداد را به تهران منتقل کرد تا درمان شود. از جانبی هم ایران از جمله کشورهایی است که در خط نخست مبارزه با داعش قرار داشته و دارد که در سوریه و عراق واضحا دیده شد این کشور چگونه این پدیده شوم را از بیخ و ریشه خشکاند.

بنابراین نابودی داعش در منطقه خصوصاً در افغانستان نیازمند اتحاد منطقه‌ای است تا منطقه آرام و ثبات داشته باشد. گوشه‌نشینی‌ها و سکوت و قربانی تبلیغات شدن فقط می‌تواند آتش این فتنه بزرگ را شعله‌ورتر ساخته و کشور را بیش از پیش به گودال بحران فرو ببرد.

چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم، پاسخ همان غرب است که آتش این فتنه را امروز شعله‌ور کرده و حتا حاضر شده کشوری به نام اوکراین را هم در این بین قربانی کند. باید یک‌دست شد، یک‌جا شد و در برابر فتنه و فتنه‌ها ایستادگی کرد. داعش را می‌شود نابود کرد، چنانچه در سوریه و عراق نابود شد، اگر متحدانه گام برداریم و اقدام کنیم.

طالبان اگر بخواهند موفقانه در برابر داعش عمل کنند و شر این پدیده را از افغانستان کم کنند، نیازمند تعامل عمیق و دقیق با همسایه‌ها از جمله ایران است. همسایه‌ای که در هر برهه‌ای دست رد به سینه افغانستانی‌ها نزده و به عنوان نزدیکترین و صمیمی‌ترین همسایه عمل کرده و موثریت آن صد برابر کمک‌های امریکا بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا