جی‌دی ونس: برای کاهش تنش در لبنان سازوکارهایی طراحی شد

معاون رئیس‌جمهور امریکا با اشاره به روند مذاکرات جاری با ایران در سوئیس، مدعی شد که طرفین در زمینه جلوگیری از تشدید تنش‌ها در لبنان و تضمین باز ماندن تنگه هرمز به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند و گفت‌وگوهای فنی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از الجزیره؛ جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور امریکا، امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران در سوئیس درباره روند مذاکرات با ایران اظهار نظر کرد.

وی مدعی شد که در جریان گفت‌وگوهای دو طرف، سازوکارهایی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در لبنان و حفظ باز بودن تنگه هرمز طراحی شده است.

ونس با اشاره به ادامه مذاکرات در بورگن‌اشتوک سوئیس گفت: مذاکرات علیرغم برخی اختلاف‌نظرها و گلایه‌ها ادامه یافت و پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

معاون رئیس‌جمهور امریکا همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به دستیابی به یک توافق نهایی و راه‌حلی پایدار منجر شود و افزود که طرف‌ها در حال حاضر بر دستاوردها و پیشرفت‌های حاصل‌شده تمرکز دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که در موضوع هسته‌ای نیز پیشرفت‌هایی به دست آمده و گفت: «ایرانی‌ها با دعوت از بازرسان بین‌المللی به کشورشان موافقت کرده‌اند که این گام بسیار مهمی است.»

ونس تأکید کرد که گفت‌وگوهای فنی میان دو طرف در طول هفته جاری ادامه خواهد یافت و به گفته او، زمینه‌های لازم برای دستیابی به توافق نهایی فراهم شده است.

معاون رئیس‌جمهور امریکا همچنین از آغاز گفت‌وگوها با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بورگن‌اشتوک خبر داد.

وی درباره وضعیت لبنان نیز مدعی شد: «برای جلوگیری از درگیری و مهار تنش در لبنان، سازوکاری برای عدم درگیری طراحی کرده‌ایم و تلاش شده است چارچوبی برای جداسازی طرف‌های درگیر و کاهش تنش‌ها ایجاد شود.»

ونس در ادامه با اشاره به تحولات لبنان گفت که وضعیت این کشور همچنان یکی از محورهای اصلی رایزنی‌ها خواهد بود و مدعی شد در این پرونده نسبت به ۲۴ ساعت گذشته پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

اظهارات معاون رئیس‌جمهور امریکا در حالی مطرح می‌شود که موضوع لبنان، امنیت منطقه‌ای، تنگه هرمز و پرونده هسته‌ای ایران از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در مذاکرات جاری میان تهران و واشینگتن به شمار می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا
×
ما را دنبال کنید