بقائی: برنامهای برای بازرسی آژانس از تأسیسات آسیبدیده نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست هفتگی خود ضمن تأکید بر عدم پذیرش هرگونه بازرسی از تأسیسات آسیبدیده هستهای، هرگونه مذاکره در خصوص توانمندیهای دفاعی و موشکی کشور را خط قرمز دانست. وی با اشاره به توقف مذاکرات چهارجانبه در سوئیس به دلیل رفتار غیردیپلماتیک طرف امریکایی، به کشورهای منطقه در خصوص مشارکت در اقدامات متجاوزانه علیه ایران هشدار جدی داد.

به گزارش خبرگزاری سریع به نقل از فارس؛ اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران، مواضع صریح تهران را در قبال تحولات اخیر دیپلماتیک و امنیتی تشریح کرد. بقایی با رد ادعاهای مطرح شده درباره بازرسی آژانس از تأسیسات آسیبدیده، تصریح کرد که هیچ برنامه و شیوهنامهای برای این کار وجود ندارد و ایران در چارچوب معاهده منع اشاعه، تنها روالهای عادی و قانونی را دنبال خواهد کرد.
بقایی در خصوص نشست سوئیس گفت: جلسه چهارجانبه با حضور ایران، امریکا و دو میانجی از حدود سه بعدازظهر شروع و حدود یک ساعت و نیم ادامه یافت و قرار شد با وقفه کوتاه نیم ساعته جلسه ادامه یابد که در همین زمان با اظهارات موهن طرف امریکایی مواجه شدیم و بعد از آن نشست چهارجانبه تشکیل نشد و تبادل پیام از طریق میانجیها صورت گرفت. ما بعد از تصمیم به توقف مذاکرات چهارجانبه هیچ تماس مستقیمی با طرف امریکایی نداشتیم.
وی افزود که گفتوگوها درباره موضوع هستهای و رفع تحریمها منوط به اجرای بندهای توافقنامه است و تهران تا حصول نتایج عملی، با دقت روند را زیر نظر دارد.
یکی از محورهای مهم صحبتهای سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، نقش کشورهای منطقه در تجاوزات اخیر علیه ایران بود. بقایی با تأکید بر اینکه ایران اسناد کافی از مشارکت برخی کشورهای همسایه در در اختیار دارد، افزود: «هر کشوری که فضای خود را در اختیار متجاوزان قرار داده است، مسئولیت بینالمللی دارد و ما از طریق ابزارهای حقوقی، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»
وی با تأکید بر اینکه توان موشکی ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ طرفی نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد که اولویت اصلی تهران، تأمین منافع ملی و رفع کامل تحریمهای اولیه و ثانویه است؛ موضوعی که باید در بازه زمانی تعیینشده در یادداشت تفاهم اسلامآباد به نتیجه برسد.

